Nederland heeft geen tijd om alle ontwikkelingen voor natuur en stikstof goed door te spreken. De urgentie is daarvoor te groot. Dat zei minister Van der Wal van Natuur en Stikstof tijdens de NOVI-conferentie in Nieuwegein. Op 10 juni publiceert ze een kaart met doelstellingen per N2000-gebied. ‘Als je de impact daarvan ziet… Dit gaat echt heftig worden!’ >>
Alle Nederlandse wateren zijn over het algemeen flink vervuild. Als dat aanhoudt, is er een kans dat sommige bouwactiviteiten door EU-regels in 2027 geen groen licht meer krijgen. ‘Met het verschoningswerk dat we al doen, komen we een heel eind’, laat Michaël Bentvelsen van de Unie van Waterschappen weten. ‘Maar om echt meters te maken hebben we een betere rolverdeling, strengere regels en meer bewustwording vanuit de samenleving nodig.’ >>
Duurzame binnenvaartschepen kunnen niet zonder subsidie, omdat geen belasting wordt geheven op stookolie. Initiatieven om schepen schoner te maken met elektrische motoren met waterstof of batterijen lopen daarom gevaar. Dat blijkt uit analyse door het Centraal Planbureau van aanvragen voor de tweede ronde van het Nationaal Groeifonds. Schepen op batterijen of waterstof kunnen vervuiling in dorpen en steden langs waterwegen flink terugbrengen. >>
In Noord-Limburg worden nieuwe dijken aangelegd en bestaande dijken langs de Maas verhoogd. Er komt ruimte voor waterberging en er wordt een nieuwe keersluis bij Mook aangelegd. Daarmee worden steden langs de Maas beter beschermd tegen hoogwater. Dat heeft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Het project Lob van Gennep voorziet ook in natuurbeheer en recreatie. >>
In Denemarken hebben ze de knoop doorgehakt. De Deense overheid bouwt op 80 kilometer uit de kust een energie-eiland, met als doel de energietransitie te versnellen. In Nederland zijn plannen voor dit soort eilanden juist opgeschort. TenneT ziet inmiddels meer in energiehubs op platforms. Toch staat een consortium van onder meer Royal HaskoningDHV, Van Oord, Boskalis en Nouryon al twee jaar in de startblokken om een energie-eiland aan te leggen. >>
In het Water- en Klimaatadaptatieplan 2022-2026 laat de gemeente Enschede zien hoe zij zich voorbereidt op de gevolgen van klimaatverandering. In samenwerking met inwoners worden de grootste risicogebieden bij de bron aangepakt. ‘Over welke plekken we aanpakken is geen discussie, wel over hoe we een straat of wijk inrichten.’ >>
Om klimaatverandering tegen te gaan, moeten water en bodem zo snel mogelijk leidend worden voor ruimtelijke plannen. Waterschappen moeten veel eerder betrokken worden bij beleidskeuzes en Rijk, provincie en gemeenten moeten meer geld uittrekken om toekomstige schade en overlast zoveel mogelijk te voorkomen. Dat schrijft de Unie van Waterschapen in een reactie op het nieuwste klimaatrapport van het VN-klimaatpanel IPCC. >>
Een iconische en net opgeknapte stalen spoorbrug in Maastricht moet toch wijken voor de scheepvaart. Dat schrijft minister Mark Hamers van IenW in antwoord op Kamervragen van de PvdA. De renovatie kostte in 2010 zo’n 33 miljoen, maar de brug wordt niet meer gebruikt. Hamer zegt dat het ministerie door dit fiasco veel terughoudender is bij het opknappen van oude spoorlijnen. >>
Een natuurinclusieve inrichting van Nederland kan een belangrijke bijdrage leveren aan klimaatmitigatie en -adaptatie, (drink)waterkwaliteit, biodiversiteitsherstel en een gezonde leefomgeving, stellen het PBL en de WUR in een rapport. >>
Water. Je draait de kraan open en het komt eruit. Voor een glas water, om de tuin te sproeien, het zwembadje te vullen of de auto te wassen. Zo vanzelfsprekend. Toch heeft die vanzelfsprekendheid een nadeel en dat is dat we niet beseffen hoe waardevol dat water is en dat er iets moet veranderen om die hoge kwaliteit en de beschikbaarheid van water in de toekomst te kunnen waarborgen. >>