Vasthouden aan een gedeelde visie voor de binnenstad en zorgen dat gemeente, citymarketing, ondernemers en vastgoedeigenaren nauw samenwerken om die visie te verwezenlijken. Het lijkt een open deur, maar is in veel gemeenten nog geen gemeengoed, zegt de Deventer binnenstadmanager Peter Brouwer. Hij vertelt waarom de aanpak een succes is in zijn stad. >>
Voor de maatschappelijke én economische waarde van stedelijke mixzones loont het als vastgoedeigenaren afspraken maken over het huisvesten van ‘impactondernemers’ in plinten van gebouwen. Dat stellen mixed-use voorzieningenstrateeg Tony Wijntuin en adviseur leefomgeving Wiebe de Ridder. >>
Het kabinet investeert 350 miljoen euro in diverse projecten die moeten bijdragen aan een duurzamere fysieke leefomgeving in Nederland. Het gaat om technologie voor schoon water, een ecosysteem voor slimme duurzame steden, innovatie in de ontwerp-, bouw- en technieksector, en natuurlijke oplossingen op het gebied van landgebruik en bodem- en waterbeheer. >>
De gemeente Zwolle zet met geld uit de Regio Deal vol in op het verduurzamen van de havens in de Port of Zwolle. Die gaan in de toekomst een cruciale rol spelen in de energietransitie en de transitie naar een circulaire economie, meent de regio. De eerste stap is het vrijspelen van ruimte. De havens en bedrijventerreinen van de Port of Zwolle zitten nu al nagenoeg vol, terwijl de transities nog zeker 106 hectare aan extra ruimte vragen. >>
Ondernemers in heel Nederland kunnen binnenkort gebruikmaken van de succesvolle Streetwise-methode. Minister Micky Adriaansens gaf het ministerie opdracht om de uitrol van de Streetwise-methode te onderzoeken. De afgelopen jaren hielp de Heerlense stichting al vijfhonderd ondernemingen in de kernwinkelgebieden van Limburg. >>
Na jaren van economisch verval zet Dordrecht weer stappen vooruit. De groeiende Smart Campus Leerpark moet Dordrecht weer de economische aantrekkingskracht van weleer geven. Dat het vertrouwen in het Leerpark groot is, bewijst het instappen van Kadans Science Partner. Zo vaak stappen campusbeleggers namelijk niet in beginnende campussen. >>
Zwolle wil een van de sterkste economische regio’s van Nederland worden. Squaring the triangle is het doel, wat betekent dat Zwolle naast Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam komt te staan als economisch zwaargewicht. Transformatie van het oude industriële stationsgebied moet de springplank zijn. Met innovatiecentra trekt de stad talent aan, ook al is er geen universiteit. >>
De sluis bij het Kornwerderzand op de Afsluitdijk wordt verbreed van 14 tot 25 meter. Uitstekend nieuws, zeggen steden en dorpen rond het IJsselmeer. Hun havens kunnen vanaf 2028 grotere schepen uit de Noordzee ontvangen. ‘Urk kan zo uitgroeien tot een van de grootste maritieme clusters in Noord-Nederland.’ >>
De techhubs van Eindhoven en Amsterdam gooien hoge ogen op de wereldranglijst voor technologiehubs, op basis van onderzoek van Dealroom.co. Het databureau vergeleek 201 economische ecosystemen op basis van onder andere het aantrekken van investeringen, innovatiekracht en economische groei. >>
Hoogspanningsnetbeheerder TenneT voegde vorige week de gebieden Rotterdam en Goerree-Overflakkee toe aan de congestiekaart. De netcongestie dreigt de energietransitie van de Rotterdamse haven flink te vertragen. Toch is er geen sprake van een panieksituatie bij het Havenbedrijf Rotterdam. ‘Bij een megatransitie als deze is het normaal dat er wrijving ontstaat en zal blijven ontstaan.’ >>