De monsterzege van Leefbaar Zeewolde en de ChristenUnie in Zeewolde legt een bom onder de van plannen van Facebook-moederbedrijf Meta. Dat wil in de gemeente een hyperscale datacenter bouwen. De twee partijen kregen 67,8 procent van de uitgebrachte stemmen achter zich. Zodra de nieuwe raad geïnstalleerd is, zullen de partijen proberen de bestemmingswijziging voor het datacenter terug te draaien. >>
In verkiezingsprogramma’s voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022 wordt digitalisering weinig genoemd, blijkt uit onderzoek. De Nederlandse kiezer lijkt ook deze verkiezingen amper iets van een digitale plannen terug te zien, terwijl de impact van digitalisering op de stad toeneemt. >>
Nederlandse steden willen het autogebruik in de stad verder inperken. Vierwielers zijn niet meer van deze tijd, is de gedachte. Wandelen, fietsen en het openbaar vervoer moeten dominant worden. Goed voor het klimaat, het aangezicht van de stad, en het creëert ruimte voor bijvoorbeeld woningbouw. Tegelijkertijd zijn veel mensen en bedrijven afhankelijk van de auto, en worden auto’s steeds duurzamer en stiller. Experts gingen met elkaar in debat over de keuzes en factoren die komen kijken in de mobiliteitstransitie >>
Met het afblazen van de verhuizing van de Michiel Adriaanszoon de Ruyter marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen, begin 2020, loopt Vlissingen een nieuwe groep kapitaalkrachtige jonge gezinnen mis. Die kan de vergrijzende havenstad goed gebruiken. Het huidige college wil meer midden- en hogere-inkomensgroepen aan Vlissingen binden. Die investering staat wel op gespannen voet met uitgaven voor het sociale domein en in de cultuursector. >>
Veendam werkt consequent aan de versterking van het centrumgebied. Daarnaast zijn er verrassend veel woningbouwprojecten onderweg en is de goede bereikbaarheid een reden voor logistiek- en distributiebedrijven om hier neer te strijken. Het gaat dus best de goede kant op in deze gemeente, ware het niet dat er nog te veel mensen in de armoede en de werkvoorziening zitten. >>
‘Inmiddels is duidelijk dat Hugo de Jonge ter bestrijding van de wooncrisis vooral inzet op bouwen, bouwen, bouwen. Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht levert dat een stoelendans op over veel meer dan bouwen alleen.’ Veel politieke stellingnames proberen de dilemma’s een beetje te ontlopen, analyseert planoloog Martin van der Maas. Hij zet ze graag op scherp. >>
In het web van samenwerkingen tussen gemeenten, regio’s, ontwikkelaars en adviesbureaus raken inwoners ondergesneeuwd. Gemeenteraadsleden voelen zich onmachtig, constateert ruimtemaker Frans Soeterbroek in De Bilt. In deze longread analyseert hij waar de pijnpunten precies liggen en hoe het beter kan. ‘Ik zie te vaak dat de politiek participatie uitbesteedt aan de werkorganisatie. Dit leidt tot veel te veel vrijblijvend gepraat, waarna de raad de brandjes mag blussen.’ >>
Nadert luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA) dan toch écht haar einde? Als je het Grote Luchtvaardebat gisteravond in de Rotterdamse bieb bijwoonde, zou je kunnen denken van wel. Maar uitgerekend twee partijen die roet in het eten kunnen gooien van de partijen die de luchthaven willen omkatten tot groene woonwijk, waren gisteravond niet aanwezig. >>
De focus op woningbouw drukt werklocaties naar de achtergrond. Een gevaarlijke ontwikkeling, omdat wonen niet zonder werken kan in de stad en werken in de toekomst nog meer ruimte nodig heeft door de circulaire ambities. Dat was de conclusie bij het verkiezingsdebat Werklocaties in de knel dat Stadszaken en ROmagazine organiseerden. >>
Geen enkel Haags verkiezingsprogramma, van links tot rechts, biedt voldoende structurele oplossingen om mensen van straat te helpen en dak- en thuisloosheid te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek door belangenbehartiger Straat Consulaat. >>