De coronapandemie heeft nauwelijks ruimtelijke impact op de stad. Op basis van verschillende onderzoeken en historische paralellen verwacht Bureau Stedelijke Planning (part of Sweco) dat er slechts wat ‘milde bijwerkingen’ van het virus in de stad zullen blijven. Andere drijvende krachten hebben een groter effect op de stad en haar omgeving. >>
In stedelijke gebieden daalt het autobezit en -gebruik, maar in landelijk gebied neemt het juist toe. Voor steeds meer mensen in het landelijk gebied is autobezit een ‘bittere noodzaak’. Dat blijkt uit onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). >>
Mensen laten zich niet leiden door berekeningen en systemen, maar door verhalen. Het ruimtelijke verhaal van de stad is lang en complex, maar de essentie ervan kan kort worden verteld. Het is een verhaal over succes, vlucht en wederopstanding. Wie een omgevingsvisie schrijft, moet dat verhaal kennen zodat de visie er logisch in past, betoogt planoloog Martin van der Maas. ‘Verhuizen van Amsterdam naar Almere moet niet langer voelen als nederlaag, maar als een daad van optimisme.' >>
Op 1 juli trad de Wet stikstofreductie en natuurverbetering (Wsn) in werking, samen met het Besluit stikstofreductie en natuurverbetering (Bsn). Voor de bouw en ontwikkeling behelst de wet een grote verandering: voor de tijdelijke gevolgen van door de bouw veroorzaakte stikstofdepositie is geen natuurvergunning meer nodig. De vrijstelling geldt alleen voor stikstofemissies tijdens de bouwfase (inclusief sloop- en aanlegactiviteiten). Omvang en duur van de bouwactiviteiten zijn irrelevant: de vrijstelling geldt. >>
De auto uit de binnenstad weren is goed voor het klimaat, het aangezicht van de stad en het creëert ruimte. Toch kozen de afgelopen jaren steeds meer gemeenten voor een autoluwe binnenstad. En dus niet voor helemaal autovrij. Waarom is dat eigenlijk? >>
Twee jaar is ervaring opgedaan met het Dashboard Verstedelijking, waarmee een integrale afweging mogelijk is bij verstedelijkingsopgaven. Betrokkenen zijn enthousiast. In de zes Woondealregio’s en bij de veertien grootschalige verstedelijkingsgebieden wordt het instrument door het Rijk ingebracht in het regionale proces om alle maatschappelijke effecten integraal in beeld te krijgen. Het dashboard biedt overheden zo de mogelijkheid om ruimtelijke keuzes goed af te wegen, zodat de politiek-bestuurlijke discussie beter te voeren is. >>
In 2020 is de bevolking van de tien grootste gemeenten veel minder gegroeid dan een jaar eerder. Dat komt vooral door de lagere immigratie. Net als in 2019 groeiden enkele kleinere gemeenten aan de rand van grote steden in 2020 het hardst, maar er was ook sterke groei in sommige kleinere gemeenten buiten de Randstad. Dit meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers tot 1 december 2020. >>
Afgelopen zomer presenteerden we een lijstje met goede boeken over de stad, nu is de beurt aan films. Want laten we eerlijk zijn, in lezen heb je ook niet altijd zin en dan lonkt Netflix verleidelijk. Bovendien worden de dagen korter en door corona ben je tot de bank veroordeeld. Daarom hier zeven films die interessante inzichten bieden in de stad, en ook gewoon erg goed zijn. Met onder meer een horrorfilm, een superheldenfilm en een heel aangrijpende roadtrip. >>
‘De coronacrisis luidt het einde in van de compacte stad. Een betoog met deze strekking laat zich moeiteloos onderbouwen’, aldus Friso de Zeeuw recent op Stadszaken. Is het heus? Planoloog Jos Gadet is een tegenovergestelde mening bedeeld. Hij zet graag de feiten eens op een rijtje. >>
De elektrische deelstep is de wereld al een tijdje aan het veroveren. Of je nou in Parijs, Berlijn, Zaragoza, Los Angeles of Poznan bent; in veel grote en middelgrote steden kun je staand op de tweewieler door de straten scheuren. Het straatbeeld in deze straten verraadt de populariteit. Wanneer zien we in de Nederlandse steden deelstepinitiatieven actief worden? >>
>>