Zero-emissiezones (ZES) zijn (voorgenomen) gebieden in steden of gemeenten, meestal binnensteden, waar strenge emissienormen gelden om de luchtkwaliteit te verbeteren en CO2-uitstoot te verminderen.
Binnen deze zones worden (bedrijfs)voertuigen die schadelijke stoffen uitstoten, zoals diesel- en benzinewagens, geweerd. Het doel is om alleen uitstootvrije wagens toe te laten, zoals elektrische auto's, busjes en vrachtwagens of waterstofvoertuigen.
ZES komt voort uit de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES) uit 2014. Toen sloten bedrijven, overheden en kennisinstellingen een convenant om de stadslogistiek efficiënter en duurzamer te maken.
Inmiddels zijn er legio uitzonderingen op het principe van uitstootvrij vervoer. De uitzonderingen voor zero-emissiezones kunnen per gemeente verschillen, maar over het algemeen zijn dit veelvoorkomende uitzonderingen:
Deze gemeenten plannen een zero-emissiezone:
Almere 1-1-2028 | Deventer 1-1-2028 | Leiden 1-1-2025 |
Alphen a/d Rijn 1-7-2026 | Dordrecht 1-1-2026 | Maastricht 1-1-2025 |
Amersfoort 1-1-2025 | Ede 1-1-2026 | Nijmegen 1-1-2025 |
Amsterdam 1-1-2025 | Eindhoven 1-1-2025 | Rotterdam 1-1-2025 |
Apeldoorn 1-1-2025 | Enschede 1-7-2025 | Schiphol 1-1-2026 |
Arnhem 1-6-2026 | Gouda 1-1-2025 | Tilburg 1-1-2025 |
Arnhem 1-6-2026 | Groningen 1-4-2025 | Utrecht 1-1-2025 |
Assen 1-1-2025 | Haarlem 1-6-2025 | Venlo 1-1-2027 |
Delft 1-1-2025 | Hilversum 1-1-2027 | Zaanstad 1-1-2026 |
Den Haag 1-1-2025 | ’s Hertogenbosch 1-3-2025 | Zwolle 1-1-2025 |