Bij grote gebiedsontwikkelingen nemen ontwikkelaars als BPD, Heijmans en AM, steeds vaker het voortouw in autovrije of autoluwe wijken. Daarbij hoort een grote inzet op deelmobiliteit. Ontwikkelaars zeggen tegen Stadszaken dat toekomstige bewoners vaak blij zijn met die aandacht voor duurzame mobiliteit, maar dat gemeenten soms nog moeten worden overtuigd. ‘Het is in feite al de norm bij nieuwbouw aan het worden.’ Wat voor hen een barrière blijft: parkeernormen. >>
De Raad van State heeft woensdag alle bezwaren over het bestemmingsplan ‘Stationsplein (District-E)’ in Eindhoven ongegrond verklaard. Ontwikkelaars Amvest en Besix kunnen daardoor verder gaan met het realiseren van project District E naast Eindhoven Centraal. >>
De gemeente Leiden heeft deze week het Actieplan impuls Leidse lokale economie ondertekend. Doel van het actieplan is om de Leidse binnenstad een economische impuls te geven. De gemeente maakt daarvoor enkele tonnen vrij. Een van de actiepunten is het aantrekkelijker maken van enkele winkelstegen door groen en terrassen toe te voegen. >>
Amsterdam blijft pieken in het bouwen van woningen. Afgelopen jaar zijn er 8401 woningen in de hoofdstad gebouwd. Dat is ruim boven de jaarlijkse ambitie van 7500 woningen. >>
Middelgrote gemeenten, verenigd in M50, zeggen dat ze sneller dan grote steden woningen kunnen bouwen, tenminste als woonminister De Jonge bureaucratische regels wegneemt. De recente versnellingsplannen helpen onvoldoende, zegt een woordvoerder van M50 tegen Stadszaken. Donderdag leggen de gemeenten een gezamenlijk woningbod bij minister Hugo de Jonge op tafel. >>
In 2050 komt er een eind aan de stedelijke uitbreiding in Europa. Dat staat naar verwachting in de Bodemgezondheidswet die de Europese Commissie dit jaar voorstelt. Daarvoor waarschuwt het PBL na onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. >>
Het is positief dat woonminister De Jonge de woningbouw wil versnellen, maar op zijn plannen zijn veel kanttekeningen te maken. Zo zijn er vragen over de haalbaarheid van de voorstellen om de rechtsgang te beperken en over de relatie met de Omgevingswet. Ook is onduidelijk hoe hij de stikstofkwestie wil aanpakken en zijn pilots die hij wil starten al eerder gedaan. Dat blijkt uit een rondgang van Stadszaken langs betrokkenen uit het werkveld. >>
Bedrijven in Nederland hebben snel nog meer personeel en dus woningen nodig om te kunnen blijven groeien. Als werknemers niet gehuisvest kunnen worden, dreigen bedrijven te vertrekken naar het buitenland. 'Laat bedrijven überhaupt maar eerst mensen vinden.' >>
Door procedures in elkaar te schuiven en te verkorten wil woonminister Hugo de Jonge de woningbouw versnellen. Hij ziet nu vooral veel vertraging bij de planvorming, maar wil ook versnellen bij bezwaar en beroep. De minister wil versnellingsafspraken opnemen in de woondeals met gemeenten en pleit voor intensiever overleg tussen alle partijen bij een woningbouwproject. Dat schrijft hij aan de Tweede Kamer. >>
Een ‘Deltaplan talentbehoud’ moet Enschede helpen om talent van de Saxion Hogeschool en de TU Twente te behouden. Studenten van deze onderwijsinstellingen verhuizen na het afronden van hun studie vaak naar andere steden. Dat moet in de toekomst anders, vindt de gemeente. Nachttreinen en een nachtleven moeten de jongeren in Enschede houden. >>