Amstelveen behoort sinds vandaag officieel tot de G40-gemeenten. Daarmee is de stad het 41e lid. De G40 blijft wel gewoon de G40 heten, meldt het stedenverband. >>
Met City Deals werken het Rijk, lagere overheden, bedrijven en maatschappelijke instellingen sinds 2015 aan verschillende grootstedelijke opgaven. Op verzoek van kleinere gemeenten komen er nu ook Town Deals. Daarmee moeten kleinere en middelgrote gemeenten meer de vruchten kunnen plukken van de samenwerkingen tussen bedrijfsleven en overheid. >>
De gemeente Utrecht ontvangt bijna 90 miljoen euro van het Rijk voor infrastructuur en snellere woningbouw. Daarmee is de stad één van de ‘winnaars’ van de 1,2 miljard euro van het kabinet voor infra en meer woningen. Ook de fiets lijkt een winnaar. Er gaan honderden miljoenen naar het vervoersmiddel. >>
Een vernieuwde dataset van het Planbureau voor de Leefomgeving toont voor heel Nederland de dichtheden. De data is bruikbaar voor empirisch onderzoek en als vergelijkingsmateriaal bij toekomstige planvorming. >>
Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht staat onder grote druk. Maar de echte uitbreiding laat nog wel een decennium op zich wachten. Dat terwijl de provincie het ov als de ruggengraat van verstedelijking ziet. We interviewen gedeputeerde mobiliteit Arne Schaddelee over de oplossingen en uitdagingen. Het Rijk is onmisbaar, zegt hij. ‘We zijn bezig met nieuwe afspraken voor extra steun. Anders moeten we mogelijk schrappen in onze geplande schaalsprong.’ >>
Amsterdam en Rotterdam staan op de tiende en twaalfde plek van de Arcadis Sustainable Cities Index 2022, die deze maand werd gepubliceerd. Ze scoren goed op hun infrastructuur, baankwaliteit en digitale connectiviteit. Verbeterpunten voor beide steden liggen onder meer bij woonruimte en betaalbaarheid. >>
Bij de financiering van grote woningbouwprojecten moet het Rijk een integrale aanpak nastreven en ook geld uittrekken voor de samenhang met mobiliteit, energie, klimaat, natuur en landschap. Dat bepleiten de 33 samenwerkende overheden in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) in een brief aan minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge en minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers. >>
De vitaliteit nam de laatste jaren vooral toe in verschillende Nederlandse middelgrote centrumgebieden. Breda, Oss, Zeist, Leidschendam, Gouda en Nijmegen doen het goed. De impact van blijft corona zichtbaar, maar dit leidt nog niet tot kaalslag. Dat en meer blijkt uit de nieuwe Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden 2022, van adviesbureau Goudappel. >>
In Haarlem is het startschot gegeven voor de omvorming van bedrijventerrein Houtvaartkwartier tot een nieuw woon- en werkgebied met 1.400 woningen. De helft van de woningen in de binnenstedelijke ontwikkelzone Zuid-West wordt sociale huur. Het masterplan wordt naar verwachting eind dit jaar door de gemeenteraad vastgesteld. >>
In stadscentra en hoogstedelijke gebieden wordt de auto steeds verder teruggedrongen. Dat is een internationale tendens. Lopen, fietsen en openbaar vervoer krijgen voorrang. Het vergoot de kwaliteit van de stedelijke openbare ruimte. Maar in het landelijk gebied en suburbane gebieden zal de auto dominant blijven. >>