Twee jaar is ervaring opgedaan met het Dashboard Verstedelijking, waarmee een integrale afweging mogelijk is bij verstedelijkingsopgaven. Betrokkenen zijn enthousiast. In de zes Woondealregio’s en bij de veertien grootschalige verstedelijkingsgebieden wordt het instrument door het Rijk ingebracht in het regionale proces om alle maatschappelijke effecten integraal in beeld te krijgen. Het dashboard biedt overheden zo de mogelijkheid om ruimtelijke keuzes goed af te wegen, zodat de politiek-bestuurlijke discussie beter te voeren is. >>
Een gezonde leefomgeving staat steeds meer centraal bij gebiedsontwikkelingen. Maar hoe bevorder je die? Die vraag stond centraal tijdens het webinar Gezonde verstedelijking op het congres Stedelijke Transformatie van Platform31, waarbij betrokkenen bij het nieuwbouwproject Cartesius in Utrecht enkele aandachtspunten deelden. Groen is belangrijk, zo blijkt, maar ook uitnodigen tot gebruik en enige vrijheid daarin. ‘Je wilt plekken zo aanbieden dat bewoners er zelf mee aan de haal gaan.’ >>
Vanaf 1 januari hebben de gemeenten meer instrumenten om de toeristische verhuur van woningen tegen te gaan. De Tweede Kamer nam een motie aan die registreren van verhuurders verplicht. Het Amerikaanse woningverhuurplatform Airbnb heeft naar eigen zeggen begrip voor de wet. Of de wetswijziging de toeristenstroom naar steden als Amsterdam zal beperken, is echter discutabel. >>
Marco Pastors, wiens benoeming als directeur van het programma is verlengd tot 2025, noemt de consequente langjarige inzet op zowel scholing, werken als wonen als cruciale succesfactoren van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ). ‘Als je het in minder dan tien jaar denkt te kunnen doen, kun je beter in bed blijven.’ En de rol van het Rijk aan tafel is niet te onderschatten, constateert hij. >>
De CDA, PVDA, D66, GroenLinks en Partij voor de Dieren roepen in hun verkiezingsprogramma’s op tot meer stadsparken. Maar het ene park is het andere niet. Wat maakt een stadspark aantrekkelijk? >>
De gebiedsgerichte aanpak is terug van weggeweest. Steeds meer gemeenten werken gebieds- of opgavegericht. Actuele opgaven rond verduurzaming, verstedelijking, vergrijzing en ondermijning komen samen in wijken. Sectoraal beleid is dus niet langer alleen toereikend om een bepaalde mate van leefbaarheid in kwetsbare gebieden te garanderen. Platform31 formuleert zes tips voor een succesvolle gebiedsgerichte aanpak. >>
In 2020 is de bevolking van de tien grootste gemeenten veel minder gegroeid dan een jaar eerder. Dat komt vooral door de lagere immigratie. Net als in 2019 groeiden enkele kleinere gemeenten aan de rand van grote steden in 2020 het hardst, maar er was ook sterke groei in sommige kleinere gemeenten buiten de Randstad. Dit meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers tot 1 december 2020. >>
Het ruimtelijke toekomstperspectief Een groenere toekomst voor Nederland in 2120, met zijn groen-blauwe kaart van Nederland werd door velen enthousiast ontvangen, maar daarvoor is ook andere planologie en omgevingsrecht nodig. Een Nationale Omgevingsvisie (NOVI) gaat daar niet voor zorgen. Fred Kistenkas, Bertram de Rooij en Tim van Hattum bepleiten een terugkeer van de planologische kernbeslissing, de PKB. >>
Steden in Nederland worstelen met toerisme. Waar Amsterdammers al jaren steen en been klagen over het massatoerisme, dromen ze in andere steden juist van meer dagjesmensen om de economie een boost te geven. Met alle gevaren van dien. De gemeente Emmen moest al meermaals de portemonnee trekken om de Wildlands Zoo van een ondergang te redden, maar kwam pardoes zelf in de problemen. Nu toerisme door corona op zijn gat ligt, is het tijd voor bezinning. Wat moeten Nederlandse steden doen om de toeristische sector succesvol te managen? >>
Nadat het stationsgebied van Assen in een gebiedsontwikkeling van grote omvang onder handen werd genomen, waarbij diverse ruimtelijke problemen zijn aangepakt, is ook het stationsgebouw van een nieuw aanzicht voorzien. ‘De route naar de binnenstad is voor treinreizigers aantrekkelijker en meer zichtbaarder, maar de twee andere ingangen van het station zijn óók volwaardig.' >>