Verschillende ontwikkelingen in de retail gaan voor de logistieke sector veel veranderen. Opslag wordt anders ingericht en levering aan de retailer verandert in de vraag naar de rechtstreekse levering aan de consument. Retailers vervullen daarmee steeds meer een platformrol waarbij de producten niet langer bij de retailer in de winkel opgeslagen worden.
Groter en hoger
Door de stijgende hoeveelheid online aankopen, ontstaat een groeiende vraag naar opslagruimte. Om zo min mogelijk grond in beslag te nemen voor deze logistieke opgaven wordt steeds meer de hoogte in gebouwd. In tegenstelling tot de traditionele magazijnen is er meer vraag naar magazijnen die over meerdere verdiepingen beschikken. In Japan bestaat een zeven verdiepingen hoge opslagruimte genaamd ProLogis Parc Narita III.
Efficiënt leveren en ophalen
Vanwege de toenemende e-commerce verandert de vraag naar een andere manier van logistiek. De uitdaging is nu om een pakket zo efficiënt mogelijk te leveren. De mogelijkheden hiervoor omvatten drones, bezorgfietsen, particuliere bezorgers en autonoom vervoer. De logistieke sector is al ruimere tijd aan het veranderen. Steeds meer kleine busjes vullen het straatbeeld met huis-aan-huisbezorgingen. Om te voorkomen dat steden dichtslibben met bezorgservices wordt in toenemende mate gebruikgemaakt van pakketpunten. Ook komt het gratis terugsturen van pakketjes steeds meer voor. De kosten zijn voor de webwinkel en de koeriers rijden extra rondes om de pakketjes weer op te halen bij de klant thuis of het pakketpunt. Ook hierin bieden de nieuwe vormen van logistiek, zoals drones of zelfrijdend vervoer, een oplossing.
De winkelleegstand is in 2020 vrijwel gelijk gebleven. Dat blijkt uit cijfers van Locatus. Het bedrijf verwacht dat dit komt door corona-steunmaatregelen, de relatief goede omzet in het derde kwartaal en de transformatie van retailpanden. >>
In Gelderland, Drenthe en Overijssel zijn vooral de gebieden die voor de coronacrisis zeer populair waren hard geraakt door de coronacrisis. Dat blijkt uit drie regiorapporten die I&O Research opstelde voor de provincies in navolging van het Koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2019. Er werd in 2020 meer besteed aan de detailhandel, maar die groei vond in grote mate online plaats. >>
In 2050 moet de Nederlandse economie circulair zijn. Als tussenstap moet in 2030 de helft minder primaire grondstoffen worden gebruikt. Wat zijn de kansen en uitdagingen op dit gebied voor de retailsector? Deze vraag, en lessen uit living lab Leeuwarden stonden centraal tijdens een webinar op 14 december dat door de Retailagenda werd georganiseerd. We delen de belangrijkste bevinden aan de hand van drie stakeholders: ondernemers, consumenten en gemeenten. >>
Corona landde eind februari in Nederland. Sindsdien maakt de detailhandelsector een turbulente periode door. Bezoekersstromen en omzetcijfers liepen gestaag terug, leegstand loopt op. Hoe je samen het hoofd kan bieden aan deze uitdagingen, zien we in Tilburg. Het toverwoord voor succes? Samenwerken. Heel intensief samenwerken. >>