Verschillende ontwikkelingen in de retail gaan voor de logistieke sector veel veranderen. Opslag wordt anders ingericht en levering aan de retailer verandert in de vraag naar de rechtstreekse levering aan de consument. Retailers vervullen daarmee steeds meer een platformrol waarbij de producten niet langer bij de retailer in de winkel opgeslagen worden.
Groter en hoger
Door de stijgende hoeveelheid online aankopen, ontstaat een groeiende vraag naar opslagruimte. Om zo min mogelijk grond in beslag te nemen voor deze logistieke opgaven wordt steeds meer de hoogte in gebouwd. In tegenstelling tot de traditionele magazijnen is er meer vraag naar magazijnen die over meerdere verdiepingen beschikken. In Japan bestaat een zeven verdiepingen hoge opslagruimte genaamd ProLogis Parc Narita III.
Efficiënt leveren en ophalen
Vanwege de toenemende e-commerce verandert de vraag naar een andere manier van logistiek. De uitdaging is nu om een pakket zo efficiënt mogelijk te leveren. De mogelijkheden hiervoor omvatten drones, bezorgfietsen, particuliere bezorgers en autonoom vervoer. De logistieke sector is al ruimere tijd aan het veranderen. Steeds meer kleine busjes vullen het straatbeeld met huis-aan-huisbezorgingen. Om te voorkomen dat steden dichtslibben met bezorgservices wordt in toenemende mate gebruikgemaakt van pakketpunten. Ook komt het gratis terugsturen van pakketjes steeds meer voor. De kosten zijn voor de webwinkel en de koeriers rijden extra rondes om de pakketjes weer op te halen bij de klant thuis of het pakketpunt. Ook hierin bieden de nieuwe vormen van logistiek, zoals drones of zelfrijdend vervoer, een oplossing.
Wonen, werken, winkelen en recreëren worden steeds meer in één complex gemengd. Markt en overheid vinden elkaar in de vraag naar de multifunctionele gebouwen. Hieronder zeven inspirerende voorbeelden. Deels al opgeleverd, deels nog in wording, deels transformatie, deels nieuwbouw, deels in de G4, deels juist erbuiten. >>
De winkelleegstand in Nederlandse binnensteden bedroeg begin dit jaar 12 procent. Dat is niet alleen minder dan de 19 procent die door de pandemie verwacht werd, ook is de binnenstedelijke winkelleegstand gedaald. Het verschil is vooral te verklaren door de corona-steunmaatregelen en doordat veel winkelvloeroppervlak is omgezet in woningen en horeca, blijkt uit onderzoek door het PBL. >>
Door heel Nederland verrijzen spraakmakende mixed-useprojecten. Wonen, werken, winkelen en recreëren werden al langer op gebiedsniveau gemengd en nu ook steeds meer in één complex. Markt en overheid vinden elkaar in de vraag naar de multifunctionele gebouwen. Tegelijkertijd rijst de vraag hoe je zorgt dat de ‘stad binnen de stad’ ook voldoende bijdraagt aan de omgeving. >>
Er is 22 miljoen euro subsidie beschikbaar gekomen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Het geld komt uit de Impulsaanpak Winkelgebieden van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waar het kabinet vorig jaar in totaal 100 miljoen euro voor uittrok. Inschrijven voor de regeling kan tot eind mei. >>