Verschillende ontwikkelingen in de retail gaan voor de logistieke sector veel veranderen. Opslag wordt anders ingericht en levering aan de retailer verandert in de vraag naar de rechtstreekse levering aan de consument. Retailers vervullen daarmee steeds meer een platformrol waarbij de producten niet langer bij de retailer in de winkel opgeslagen worden.
Groter en hoger
Door de stijgende hoeveelheid online aankopen, ontstaat een groeiende vraag naar opslagruimte. Om zo min mogelijk grond in beslag te nemen voor deze logistieke opgaven wordt steeds meer de hoogte in gebouwd. In tegenstelling tot de traditionele magazijnen is er meer vraag naar magazijnen die over meerdere verdiepingen beschikken. In Japan bestaat een zeven verdiepingen hoge opslagruimte genaamd ProLogis Parc Narita III.
Efficiënt leveren en ophalen
Vanwege de toenemende e-commerce verandert de vraag naar een andere manier van logistiek. De uitdaging is nu om een pakket zo efficiënt mogelijk te leveren. De mogelijkheden hiervoor omvatten drones, bezorgfietsen, particuliere bezorgers en autonoom vervoer. De logistieke sector is al ruimere tijd aan het veranderen. Steeds meer kleine busjes vullen het straatbeeld met huis-aan-huisbezorgingen. Om te voorkomen dat steden dichtslibben met bezorgservices wordt in toenemende mate gebruikgemaakt van pakketpunten. Ook komt het gratis terugsturen van pakketjes steeds meer voor. De kosten zijn voor de webwinkel en de koeriers rijden extra rondes om de pakketjes weer op te halen bij de klant thuis of het pakketpunt. Ook hierin bieden de nieuwe vormen van logistiek, zoals drones of zelfrijdend vervoer, een oplossing.
Vasthouden aan een gedeelde visie voor de binnenstad en zorgen dat gemeente, citymarketing, ondernemers en vastgoedeigenaren nauw samenwerken om die visie te verwezenlijken. Het lijkt een open deur, maar is in veel gemeenten nog geen gemeengoed, zegt de Deventer binnenstadmanager Peter Brouwer. Hij vertelt waarom de aanpak een succes is in zijn stad. >>
Negen gemeenten hebben bij elkaar 18 miljoen euro ontvangen van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat uit de tweede ronde van het programma Impulsaanpak Winkelgebieden. Het gaat om de gemeenten Beekdaelen, Dordrecht, Nissewaard, Heerenveen, Noordeast-Fryslân, Oldenzaal, Rijswijk, Tilburg en Uithoorn. Met het geld willen de gemeenten onder meer zorgwoningen toevoegen aan de binnenstad. >>
Over stedelijke ontwikkeling zijn de partijprogramma’s voor de provinciale statenverkiezingen van aanstaande woensdag helder. Wonen staat met stip bovenaan. Maar als sectorale opgave. Lector Cees-Jan Pen mist bij al het ‘woongeweld’ een duidelijke koppeling met de opgaven in binnensteden en op kantoorlocaties. ‘Laat ruimtelijke ordening leidend zijn voor het oplossen van de woningnood, en niet de woningnood voor de ruimtelijke ordening.' >>
Voor de maatschappelijke én economische waarde van stedelijke mixzones loont het als vastgoedeigenaren afspraken maken over het huisvesten van ‘impactondernemers’ in plinten van gebouwen. Dat stellen mixed-use voorzieningenstrateeg Tony Wijntuin en adviseur leefomgeving Wiebe de Ridder. >>