Retail vertegenwoordigt een groot belang voor de dynamiek en vitaliteit van steden. Retail zorgt voor consumentenbeweging, ook wel traffic genoemd. Met de komst van de e-commerce en het sluiten van grote traditionele retailketens verandert ons stadsbeeld. De opgave ligt bij steden om de winkelgebieden te transformeren.
De visitor journey is steeds belangrijker aan het worden en de beleving van consumenten is essentieel geworden. Dichtbevolkte steden met een groeiende bevolking en economie hebben weinig moeite met deze verandering. Waar de bevolking afneemt en het aan vernieuwend ondernemerschap ontbreekt, ontstaan knelpunten. Het overschot aan winkelruimte laat een desolate sfeer achter in winkelgebieden. Verminderde economische draagkracht, die vaak in krimpgebieden voorkomt, maakt het lastig om deze gebieden op te waarderen. Nieuwe innovaties zoals virtual en augmented reality, omzethuur en pop-upstores kunnen een oplossing zijn voor leeglopende retaillocaties.
Showrooming
De verminderde bezoekersaantallen die mede door e-commerce veroorzaakt worden, maken het onlogisch voor veel retailers om een grote winkeloppervlakte te hebben. Veel retailers verkleinen hun verkoopruimtes en stappen over op showrooming. Bij showrooming kunnen klanten in een winkel een product bekijken en het vervolgens online kopen. Vanuit de opslagruimtes kan vervolgens direct aan de klant geleverd worden. Deze innovatie hangt nauw samen met de retaillogistiek.
Wonen, werken, winkelen en recreëren worden steeds meer in één complex gemengd. Markt en overheid vinden elkaar in de vraag naar de multifunctionele gebouwen. Hieronder zeven inspirerende voorbeelden. Deels al opgeleverd, deels nog in wording, deels transformatie, deels nieuwbouw, deels in de G4, deels juist erbuiten. >>
De winkelleegstand in Nederlandse binnensteden bedroeg begin dit jaar 12 procent. Dat is niet alleen minder dan de 19 procent die door de pandemie verwacht werd, ook is de binnenstedelijke winkelleegstand gedaald. Het verschil is vooral te verklaren door de corona-steunmaatregelen en doordat veel winkelvloeroppervlak is omgezet in woningen en horeca, blijkt uit onderzoek door het PBL. >>
Door heel Nederland verrijzen spraakmakende mixed-useprojecten. Wonen, werken, winkelen en recreëren werden al langer op gebiedsniveau gemengd en nu ook steeds meer in één complex. Markt en overheid vinden elkaar in de vraag naar de multifunctionele gebouwen. Tegelijkertijd rijst de vraag hoe je zorgt dat de ‘stad binnen de stad’ ook voldoende bijdraagt aan de omgeving. >>
Er is 22 miljoen euro subsidie beschikbaar gekomen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Het geld komt uit de Impulsaanpak Winkelgebieden van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waar het kabinet vorig jaar in totaal 100 miljoen euro voor uittrok. Inschrijven voor de regeling kan tot eind mei. >>