Retail vertegenwoordigt een groot belang voor de dynamiek en vitaliteit van steden. Retail zorgt voor consumentenbeweging, ook wel traffic genoemd. Met de komst van de e-commerce en het sluiten van grote traditionele retailketens verandert ons stadsbeeld. De opgave ligt bij steden om de winkelgebieden te transformeren.
De visitor journey is steeds belangrijker aan het worden en de beleving van consumenten is essentieel geworden. Dichtbevolkte steden met een groeiende bevolking en economie hebben weinig moeite met deze verandering. Waar de bevolking afneemt en het aan vernieuwend ondernemerschap ontbreekt, ontstaan knelpunten. Het overschot aan winkelruimte laat een desolate sfeer achter in winkelgebieden. Verminderde economische draagkracht, die vaak in krimpgebieden voorkomt, maakt het lastig om deze gebieden op te waarderen. Nieuwe innovaties zoals virtual en augmented reality, omzethuur en pop-upstores kunnen een oplossing zijn voor leeglopende retaillocaties.
Showrooming
De verminderde bezoekersaantallen die mede door e-commerce veroorzaakt worden, maken het onlogisch voor veel retailers om een grote winkeloppervlakte te hebben. Veel retailers verkleinen hun verkoopruimtes en stappen over op showrooming. Bij showrooming kunnen klanten in een winkel een product bekijken en het vervolgens online kopen. Vanuit de opslagruimtes kan vervolgens direct aan de klant geleverd worden. Deze innovatie hangt nauw samen met de retaillogistiek.
Zet in op een mix van economische en maatschappelijke functies voor binnensteden en stadsdeelcentra. Dat is een van vijf aanbevelingen van Stec Groep in een nieuwe verkenning over de retailmarkt. Daaruit blijk dat in de eerste helft van 2023 huurprijzen met gemiddeld 2,5 procent daalden. In de eerste 8 maanden van 2023 verdwenen 1.400 winkels uit winkelstraten. >>
Gemeenten moeten zich opmaken voor meer faillissementen en bedrijfsbeëindigingen in de winkelstraten. Ook zullen winkels door personeelstekort minder vaak open zijn of worden filialen tijdelijk gesloten. Hoewel de retailsector meer omzet maakte in 2023, gaan speciaalzaken en winkels die non-food verkopen een lastige periode tegemoet, schrijft ING Research. >>
Het bekende winkelcentrum Kronenburg in Arnhem wordt de komende jaren flink onder handen genomen. Er komt woningbouw en non-food winkels in het overdekte winkelcentrum moeten plaats maken voor avondhoreca- vrijetijds- en kunst- en cultuurvoorzieningen. Met de herontwikkeling wil Arnhem dat Kronenburg zich meer naar de buurt gaat richten. >>