Retailvastgoed is de fysieke omgeving waarin de retail zich vestigt. Kantoren, warenhuizen en winkels vallen onder retailvastgoed. Sinds de economische crisis in 2008 heeft de retailsector het zwaar. Ketens, zoals V&D, Scheer & Foppen, Kijkshop, enzovoort, verdwijnen uit ons straatbeeld en laten daarmee grote hoeveelheden leegstaand vastgoed achter.
In de grote steden is de hoeveelheid leegstand te overzien. Deze dichtbevolkte steden hebben over het algemeen een groeiende bevolking en een sterkere economie. Waar de bevolking afneemt en het aan vernieuwend ondernemerschap ontbreekt, zal echter een overschot aan winkelruimte ontstaan.
Leegstand tegengaan
Er zijn verschillende mogelijkheden om leegstand te voorkomen of op te lossen. De meestgebruikte optie is het winkelvastgoed af te waarderen en te transformeren naar nieuwe bestemmingen.
Daarnaast zijn er steden die experimenteren met omzethuur. In deze huurvorm is de huurprijs gelieerd aan de omzet. Stijgt de omzet, dan stijgt de huur procentueel mee.
Wonen, werken, winkelen en recreëren worden steeds meer in één complex gemengd. Markt en overheid vinden elkaar in de vraag naar de multifunctionele gebouwen. Hieronder zeven inspirerende voorbeelden. Deels al opgeleverd, deels nog in wording, deels transformatie, deels nieuwbouw, deels in de G4, deels juist erbuiten. >>
De winkelleegstand in Nederlandse binnensteden bedroeg begin dit jaar 12 procent. Dat is niet alleen minder dan de 19 procent die door de pandemie verwacht werd, ook is de binnenstedelijke winkelleegstand gedaald. Het verschil is vooral te verklaren door de corona-steunmaatregelen en doordat veel winkelvloeroppervlak is omgezet in woningen en horeca, blijkt uit onderzoek door het PBL. >>
Door heel Nederland verrijzen spraakmakende mixed-useprojecten. Wonen, werken, winkelen en recreëren werden al langer op gebiedsniveau gemengd en nu ook steeds meer in één complex. Markt en overheid vinden elkaar in de vraag naar de multifunctionele gebouwen. Tegelijkertijd rijst de vraag hoe je zorgt dat de ‘stad binnen de stad’ ook voldoende bijdraagt aan de omgeving. >>
Er is 22 miljoen euro subsidie beschikbaar gekomen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Het geld komt uit de Impulsaanpak Winkelgebieden van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waar het kabinet vorig jaar in totaal 100 miljoen euro voor uittrok. Inschrijven voor de regeling kan tot eind mei. >>