Kort gezegd: retail zijn winkels. Daarbij onderscheiden we online en fysiek. Fysieke winkels hebben het de laatste jaren zwaar. Door de opkomst van online retail neemt het aantal bezoekers en de omzet af. Corona versnelde die trend, en naar verwachting blijven mensen ook na corona meer online kopen. In middelgrote steden ging het nog redelijk goed, maar in de grote steden vielen rake klappen. In 2021 was er voor het eerst in tien jaar een kleine groei in het aantal winkels, maar experts verwachten niet dat deze positieve trend blijft. Het is de hoogste tijd voor ‘structurele verandering’, zeggen experts.
In veel Nederlandse binnensteden loopt de leegstand al een aantal jaar op. Daardoor worden straten minder aantrekkelijk. Uit onderzoek bleek eerder dat in de hoofwinkelstraten van steden ongeveer 15 procent van de winkels leegstond. Code rood, volgens de onderzoekers. Met veel leegstand kan je namelijk een sneeuwbaleffect krijgen: veel lege etalages in een gebied trekt minder bezoeker aan, waardoor de nog zittende winkels het ook zwaarder krijgen en misschien ook failliet gaan.
Een manier om het tij te keren is transformeren. Bij transformatie worden winkelpanden worden omgebouwd tot of vervangen door woningen, kantoren of horeca en ontspanning. Diversiteit in aanbod maakt een gebied toekomstbestendiger en weerbaarder. Transformatie zorgde er de laatste jaren voor dat de leegstand hier en daar terugliep.
Makkelijk is transformatie echter niet. Overheid én markt moeten er samen aan werken, maar hebben niet altijd de zelfde doelen. Ook versnipperd eigendom van winkelpanden staat transformatie in de weg. Voor een succesvolle aanpak moet de gemeente dus met heel veel ondernemers in gesprek, wat lang kan duren. Hoe je dit toch met succes kan doen, lees je hier.
Bij de transfomatie moet bovendien niet alleen worden geïnvesteerd in de panden zelf, maar ook in de omliggende openbare ruimte. Dat moet de beleving in het gebied versterken, een belangrijke voorwaarde om bezoekers te trekken. Onderzoekers presenteerden eerder een vijfstappenplan over hoe je dit precies moet doen.
Wil je meer weten over retail? Check dan ons dossier Retail.
De provincie Noord-Holland wil een nationale discussie over gezondheid en leefomgeving. Gekoppeld daaraan wil de provincie ook weten of het gewenst is dat grote bedrijven, zoals Tata Steel en Schiphol, meebetalen aan de stijgende kosten van dit toezicht. De provincie reageert hiermee op het rapport ‘Industrie en omwonenden’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV). >>
Het idee ‘OV+L’ is winnaar van de Summerschool ‘Hoe veranderen publieke platformen de overheid?’. Het team bedacht een platform waarmee openbaar vervoer ook goederenvervoer wordt. ‘De waarde die platformtechnologie hieraan kan toevoegen, lijkt nog nauwelijks te worden ingezien.’ >>
De gemeente Groningen en een Groningse start-up meten het effect van het festival Noorderzon op bomen. Daarvoor worden onder meer nieuwe zuurstofsensoren ingezet. Het meerdaagse festival wordt gehouden in het Noorderplantsoen en de gemeente wil weten welke onderhoudsmaatregelen getroffen moeten worden na het festival. >>
Gebiedsvernieuwing zet steeds vaker in op meervoudig ruimtegebruik. Met een goede reden: ruimte is schaars en ontwikkelaars en gemeenten besparen geld door dezelfde grond voor meerdere functies te gebruiken. We zetten zeven inspirerende voorbeelden op een rij. >>