Kort gezegd: retail zijn winkels. Daarbij onderscheiden we online en fysiek. Fysieke winkels hebben het de laatste jaren zwaar. Door de opkomst van online retail neemt het aantal bezoekers en de omzet af. Corona versnelde die trend, en naar verwachting blijven mensen ook na corona meer online kopen. In middelgrote steden ging het nog redelijk goed, maar in de grote steden vielen rake klappen. In 2021 was er voor het eerst in tien jaar een kleine groei in het aantal winkels, maar experts verwachten niet dat deze positieve trend blijft. Het is de hoogste tijd voor ‘structurele verandering’, zeggen experts.
In veel Nederlandse binnensteden loopt de leegstand al een aantal jaar op. Daardoor worden straten minder aantrekkelijk. Uit onderzoek bleek eerder dat in de hoofwinkelstraten van steden ongeveer 15 procent van de winkels leegstond. Code rood, volgens de onderzoekers. Met veel leegstand kan je namelijk een sneeuwbaleffect krijgen: veel lege etalages in een gebied trekt minder bezoeker aan, waardoor de nog zittende winkels het ook zwaarder krijgen en misschien ook failliet gaan.
Een manier om het tij te keren is transformeren. Bij transformatie worden winkelpanden worden omgebouwd tot of vervangen door woningen, kantoren of horeca en ontspanning. Diversiteit in aanbod maakt een gebied toekomstbestendiger en weerbaarder. Transformatie zorgde er de laatste jaren voor dat de leegstand hier en daar terugliep.
Makkelijk is transformatie echter niet. Overheid én markt moeten er samen aan werken, maar hebben niet altijd de zelfde doelen. Ook versnipperd eigendom van winkelpanden staat transformatie in de weg. Voor een succesvolle aanpak moet de gemeente dus met heel veel ondernemers in gesprek, wat lang kan duren. Hoe je dit toch met succes kan doen, lees je hier.
Bij de transfomatie moet bovendien niet alleen worden geïnvesteerd in de panden zelf, maar ook in de omliggende openbare ruimte. Dat moet de beleving in het gebied versterken, een belangrijke voorwaarde om bezoekers te trekken. Onderzoekers presenteerden eerder een vijfstappenplan over hoe je dit precies moet doen.
Wil je meer weten over retail? Check dan ons dossier Retail.
Er gaat 85 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds naar het Dutch Metropolitan Innovations-ecosysteem. Dat besloot de ministerraad vrijdagmiddag. Het ecosysteem moet de komende vijf jaar bijdragen aan mobiliteitsvernieuwing en slimme, duurzame verstedelijking. Het bedrijfsleven draagt aanvullend 42 miljoen euro bij. >>
Een app waarmee Eindhovenaren hun reis konden plannen, boeken en betalen is stopgezet. Het ging om een pilot van gemeente Eindhoven, ASML en Brainport Development. Het doel was een betere bereikbaarheid, meer mensen duurzaam te laten reizen en leren over Mobility as a Service (MaaS). Het maken van de app bleek lastiger te zijn dan vooraf werd gedacht. >>
De provincies Noord-Brabant en Utrecht hebben samen met ICT-bedrijf WeCity het Sensorregister gelanceerd. Dat moet uitgroeien tot het landelijke register voor alle soorten sensoren in de openbare ruimte van overheden, marktpartijen en burgerinitiatieven. Transparantie over de sensoren kan volgens de provincies meetprojecten door burgers laagdrempeliger maken. >>
U-Space, waar mee het lage luchtruim toegankelijker wordt voor onbemande drones, is vanaf vandaag officieel van kracht door een Europese verordening. Toch zal er in 2023 weinig veranderen, verwacht het ministerie van IenW. De Rotterdamse haven is er wel al mee bezig. ‘Als ons systeem werkt kunnen grote steden ook aan de slag.’ >>