Het Nederlandse begrip retail is afkomstig van de gelijknamige Engelse term retail, die detailhandel betekent. In de Nederlandse praktijk is de definitie retail breder. In Nederland verstaan we ook dienstverlening onder retail. Retail is de tussenschakel tussen de producent van een goed en de consument.
Retail onderscheid zicht van andere vormen van verkoop doordat bij retail de koper niet de intentie heeft om de aangekochte goederen door te verkopen of verder te verwerken, maar ze zelf gebruikt. Ook is er bij retail geen sprake van doorverkoop aan bedrijven of tussenpersonen.
E-commerce
Een van de sectoren die het momenteel het lastigst heeft met de veranderingen in ons aankoopgedrag is de retail. Klassieke winkelketens hebben het erg moeilijk om op te boksen tegen de online concurrent. Daarom schakelen steeds meer retailers over op online handel. Deze vorm van online retail, die ook wel e-commerce wordt genoemd, werkt als een platform waar product en consument bij elkaar kunnen komen.
Amsterdamse ondernemers die door de coronacrisis in financieel noodweer verkeren, krijgen hulp van de gemeente. De huurders komen sneller in aanmerking voor huurkorting en de rentevrije aflossing van huurschuld gaat van twee naar zes jaar. Voor het plan trekt de raad tien miljoen euro uit. >>
De afgelopen jaren werden in steden door heel Nederland zogenaamde living labs georganiseerd. In deze labs werken de verschillende stakeholders in een winkelgebied samen aan een toekomstbestendige retail. Zonder uitdagingen is de opzet van zo’n lab echter niet. Aan de hand van de ervaring uit de labs is nu een stappenplan opgesteld. >>
De winkelleegstand is in 2020 vrijwel gelijk gebleven. Dat blijkt uit cijfers van Locatus. Het bedrijf verwacht dat dit komt door corona-steunmaatregelen, de relatief goede omzet in het derde kwartaal en de transformatie van retailpanden. >>
In Gelderland, Drenthe en Overijssel zijn vooral de gebieden die voor de coronacrisis zeer populair waren hard geraakt door de coronacrisis. Dat blijkt uit drie regiorapporten die I&O Research opstelde voor de provincies in navolging van het Koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2019. Er werd in 2020 meer besteed aan de detailhandel, maar die groei vond in grote mate online plaats. >>