Er is 22 miljoen euro subsidie beschikbaar gekomen om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken voor zowel bewoners als bezoekers. Het geld komt uit de Impulsaanpak Winkelgebieden van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waar het kabinet vorig jaar in totaal 100 miljoen euro voor uittrok. Inschrijven voor de regeling kan tot eind mei. >>
Veel boekwinkels sloten vorig jaar de deuren, maar we zien wel een toename van bakkerijen en supermarkten in het straatbeeld. Die groei in de foodsector past in het algehele beeld. Op 1 januari 2022 waren er 838.000 fysieke winkelvestigingen in Nederland en dat zijn er 655 meer dan een jaar eerder. Hiermee steeg het aantal winkels voor het eerst sinds 2010, blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. >>
Het eerste kwartaal van 2022 laat goede cijfers zien voor commercieel vastgoed: ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar werd zes procent meer kantoorruimte gevuld, winkelruimte groeide met twee procent. Grote gebruikers tonen zich in de cijfers terughoudender dan kleinere gebruikers, blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van NVM Business. >>
Groningen Grote Markt Oostzijde is de winnaar van de Kern Jaarprijs 2022, de prijs voor de beste multifunctionele centrumontwikkeling van Nederland. De jury is enthousiast over hoe het lastige project door verschillende publieke en private partners werd doorlopen, met veel burgerinspraak. >>
Winkelstraten bepalen in hoge mate de leefbaarheid en de sfeer in de steden, dorpen en wijken. Een binnenstad die echter alleen bestaat uit winkelstraten en verder niets, is niet voorbereid op de toekomst, schrijft INretail-directeur Jan Meerman. Ambitie en helderheid vanuit het kabinet is daarbij een vereiste. ‘Een binnenstad moet weer plek bieden aan ook woningen, de sportschool, theaters, bibliotheken, gezondheidszorg, scholen en universiteiten. En dat alles liefst op loopafstand.’ >>
Tijdens de coronapandemie deden middelgrote steden het relatief goed. Om bezoekers te blijven trekken en vasthouden, zijn een duidelijke visie en positionering nodig voor de binnenstad. ‘Hoe meer dit in samenspraak gebeurt met retailers en bewoners, hoe succesvoller de binnenstad.’ >>
Eigenaren van winkelvastgoed zijn helemaal niet zo anoniem en onbereikbaar als vaak wordt verondersteld omdat het buitenlandse beleggers zijn. Uit onderzoek van het Kadaster onder 7.000 eigenaren in 34 centrumgebieden, bleek dat slechts 3 procent een vestigingsplaats heeft in het buitenland. Sterker: ruim 70 procent van de winkelvastgoedeigenaren woont binnen een straal van 15 kilometer van zijn of haar vastgoed. Wel is het bezit vaak zeer versnipperd, wat transformatie van winkelgebieden complex maakt. >>
Transitiecoaches en een subsidie van maximaal 25.000 euro per leegstaand winkelpand moeten de leefbaarheid in vijf straten in Stadsregio Parkstad Limburg verbeteren. De ‘Stratenaanpak Parkstad Limburg’ sluit naadloos aan op de reeds lopende programma’s van het retailbeleid van Parkstad. Daarmee zet de stadsregio al jaren landelijk de toon. >>
Nederlandse steden willen het autogebruik in de stad verder inperken. Vierwielers zijn niet meer van deze tijd, is de gedachte. Wandelen, fietsen en het openbaar vervoer moeten dominant worden. Goed voor het klimaat, het aangezicht van de stad, en het creëert ruimte voor bijvoorbeeld woningbouw. Tegelijkertijd zijn veel mensen en bedrijven afhankelijk van de auto, en worden auto’s steeds duurzamer en stiller. Experts gingen met elkaar in debat over de keuzes en factoren die komen kijken in de mobiliteitstransitie >>
Veendam werkt consequent aan de versterking van het centrumgebied. Daarnaast zijn er verrassend veel woningbouwprojecten onderweg en is de goede bereikbaarheid een reden voor logistiek- en distributiebedrijven om hier neer te strijken. Het gaat dus best de goede kant op in deze gemeente, ware het niet dat er nog te veel mensen in de armoede en de werkvoorziening zitten. >>