De winkelleegstand is in 2020 vrijwel gelijk gebleven. Dat blijkt uit cijfers van Locatus. Het bedrijf verwacht dat dit komt door corona-steunmaatregelen, de relatief goede omzet in het derde kwartaal en de transformatie van retailpanden. >>
In Gelderland, Drenthe en Overijssel zijn vooral de gebieden die voor de coronacrisis zeer populair waren hard geraakt door de coronacrisis. Dat blijkt uit drie regiorapporten die I&O Research opstelde voor de provincies in navolging van het Koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2019. Er werd in 2020 meer besteed aan de detailhandel, maar die groei vond in grote mate online plaats. >>
In 2050 moet de Nederlandse economie circulair zijn. Als tussenstap moet in 2030 de helft minder primaire grondstoffen worden gebruikt. Wat zijn de kansen en uitdagingen op dit gebied voor de retailsector? Deze vraag, en lessen uit living lab Leeuwarden stonden centraal tijdens een webinar op 14 december dat door de Retailagenda werd georganiseerd. We delen de belangrijkste bevinden aan de hand van drie stakeholders: ondernemers, consumenten en gemeenten. >>
Corona landde eind februari in Nederland. Sindsdien maakt de detailhandelsector een turbulente periode door. Bezoekersstromen en omzetcijfers liepen gestaag terug, leegstand loopt op. Hoe je samen het hoofd kan bieden aan deze uitdagingen, zien we in Tilburg. Het toverwoord voor succes? Samenwerken. Heel intensief samenwerken. >>
Het Planbureau voor de Leefomgeving publiceert vandaag samen met onderzoeksbureau Locatus het rapport Veerkracht op de proef. Deze analyse behandelt de toekomstige ontwikkelingen van binnensteden. Verwacht wordt dat de winkelleegstand met 40 procent zal toenemen. >>
Outletcentra doen het erg goed, in tegenstelling tot traditionele binnensteden. De binnenstad kan dus het één en ander leren van de outlet. Tegelijkertijd moet de binnenstad ervoor waken om niet té veel te kopiëren van de geconstrueerde werkelijkheid die outlets bieden. >>
Robots in de winkel zijn geen sciencefiction meer. De kans dat je bij een middag winkelen geholpen wordt door een assistent op wielen, wordt steeds groter. Maar hoe bepaal je als ondernemer of een robot daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor je winkel? >>
Gaat de winkelleegstand echt stijgen van 7,5 naar 19 procent, zoals de Retailagenda beweert in haar uitgave Retail Postcorona Impactanalyse? Geograaf en regioloog Hans van Tellingen ziet dat de retail klappen krijgt, maar vraagt zich af of de impact zó dramatisch zal zijn. 'Sinds de coronacrisis gaat het dramatisch slecht met de (fysieke) retail, menen velen althans. De vraag is hoe snel het herstel weer gloort aan de horizon, en hoe groot dat herstel zal zijn.' >>
Steeds meer consumenten gaan weer winkelen en doen dat ook weer vaker samen, blijkt uit onderzoek. Ondertussen maken winkels en winkelgebieden zich op voor een drukke winkelperiode. Hoe kan de veiligheid in de drukste tijd van het jaar worden gewaarborgd? >>
De regio’s Haarlemmermeer en Amsterdam werden in het derde kwartaal van 2020 economisch het hardst geraakt door de coronacrisis. Wel zijn de cijfers rooskleuriger dan vorig kwartaal, onder meer door hogere omzetten in de detailhandel. Hoe duurzaam die verzachtende bijdrage is, valt echter te betwijfelen. >>