Met een nieuw verkeersbord wil Nationale Vereniging de Zonnebloem meer aandacht vragen voor de toegankelijkheid van straten en gebouwen voor mensen met een beperking. Uit recent onderzoek van de welzijnsorganisatie blijkt dat mensen met een lichamelijke beperking veel problemen ervaren op het gebied van toegankelijkheid. Vooral straten en gebouwen vormen een uitdaging. >>
De gemeenteraad van Haarlem moet eerst een besluit nemen over een referendum over parkeren in de stad, voordat de Nota Uitwerking Parkeerregulering kan worden aangenomen. Dat heeft de voorzieningenrechter besloten. De zaak was aangespannen door inwoners die een referendum willen houden over de zaak. >>
Wetenschappers van de universiteiten van Leiden, Delft en Erasmus Rotterdam pleiten voor meer maatschappelijke betrokkenheid bij de technologische vooruitgang, met name in smart cities. Met het boekje ‘Dit is de échte slimme stad, met levendig debat over democratie, data en technologie in de smart city’ wil Leiden-Delft-Erasmus Centre for BOLD Cities de aftrap geven voor discussies over het onderwerp. In de praktijk wordt al volop naar die vragen gekeken. >>
De Lelylijn moet zorgen voor kansengelijkheid en een sterkere economie, maar mag de natuur niet in de weg zitten. Dit is een van de conclusies van de online burgerraadpleging over de Lelylijn. Die raadpleging heeft plaatsgevonden voordat duidelijk is of die Lelylijn er überhaupt gaat komen. Zo’n vroeg participatietraject is nieuw bij dit soort grote projecten, zegt Stijn Lechner, projectdirecteur Lelylijn. En dat is belangrijk voor brede welvaart. >>
De Lelylijn moet een snelle verbinding zijn die positieve effecten heeft op het milieu zonder schade aan de natuur. Dat blijkt uit de raadpleging over een nieuwe treinverbinding tussen Amsterdam en Noord-Nederland, waarop 11.000 mensen hebben gereageerd. Het was de eerste keer dat zo vroeg in het proces en op deze schaal een participatietraject werd opgestart. >>
De gemeente Rotterdam wil tempo maken met de verduurzaming van de stad. Daarvoor ligt er nu het Klimaat Actieplan Rotterdam. Daarbij is ‘iedereen nodig’, zegt de gemeente. >>
Hoe moet de ruimte in Nederland worden verdeeld? Meer natuur of meer woningen, meer in de Randstad of juist daarbuiten? Over dat soort dilemma's denken Nederlanders heel verschillend, blijkt uit onderzoek door het Sociaal Cultureel Planbureau. Daarbij vindt lang niet iedereen elk ruimtelijk thema even belangrijk. Het stelt beleidsmakers voor een lastige maar niet onmogelijke participatieopdracht. >>
Er is weinig kennis over hoe de leefomgeving kan bijdragen aan kleinere gezondheidsverschillen tussen inwoners uit meer en minder welvarende wijken. Een andere aanpak blijkt nodig in de verschillende wijken met verschillende bewoners. Dit kan bijvoorbeeld door meer aandacht te hebben voor de veroorzakers van stress. Het idee om meer verschil tussen gebieden te maken, past goed in de gedachten van meer bestuurlijke afwegingsruimte binnen de Omgevingswet. >>
Participatie wordt belangrijk onder de Omgevingswet. Maar niet elke bewoner wil op dezelfde manier participeren. Initiatiefnemers moeten dus goed opletten op hoe ze verschillende doelgroepen aanspreken. ‘Zaak is dat je de juiste participatie aanbiedt aan de juiste bewoners.' >>
Invalideparkeerplekken zijn er te weinig en te klein, een rolstoel in de bus is soms onmogelijk, het is te druk om veilig naar school te fietsen, het ziekenhuis is soms wel erg lang reizen en waarom geldt studenten-ov niet voor bel- en buurtbussen? Het zijn enkele van de problemen die zorgen voor vervoersarmoede. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW en Jan Peter Balkenende van de New Mobility Foundation willen dat aanpakken. >>