De Omgevingswet is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met de fysieke leefomgeving, dus inwoners, bedrijven en de overheid. Voor burgers moet het participatie makkelijker maken. Daarnaast kunnen burgers eenvoudiger en overzichtelijker een vergunning aanvragen om een project te starten. Het aanvragen van een omgevingsvergunning, die alle vergunningen vervangt die voorheen over de fysieke leefomgeving gingen, moet via één loket gebeuren.
De procedure die beschreven staat voor deze vergunning is ook ingekort. Deze was voor de Omgevingswet 26 weken en is in de nieuwe Omgevingswet teruggebracht naar 8 weken. Deze verkorte procedure is voor projectontwikkelaars en bedrijven een grote stap vooruit. Commerciële instellingen lopen minder vertraging op bij de uitvoering van hun project en hoeven daarnaast minder intensief vooronderzoek te doen.
Anders denken
De Omgevingswet stimuleert gemeenten verder in het meedenken aan oplossingen. In het oude systeem werd vanuit gemeenten veel gekeken naar het bestemmingsplan. Als iets niet paste in het bestemmingsplan dan was het niet mogelijk. In het nieuwe systeem, dat gebruikmaakt van een omgevingsplan, wordt gestuurd op het zoeken naar de mogelijkheid om de vergunning wel uit te kunnen geven. De houding van de gemeente verandert dus van ‘nee, tenzij’ in ‘ja, mits’.
De ruimtelijke impact van digitalisering met verspreiding van verstedelijking als mogelijk gevolg, moet worden meegenomen in de milieueffectrapportage voor de Nota Ruimte. Daarnaast moet verder worden gekeken dan 2100, omdat daarna de mogelijke langetermijngevolgen van hoogwaterveiligheid en klimaatverandering pas écht zichtbaar zijn. Dat stelt de Commissie voor de milieueffectrapportage (m.e.r.) in een advies aan de minister voor VRO. >>
Het Regionaal Platform Omgevingswet Groningen (RPOG) gaat publieke partners in de ruimtelijke keten helpt bij de implementatie van de Omgevingwet. Het RPOG is een samenwerking van tien Groninger gemeenten, de provincie Groningen, de Omgevingsdienst Groningen (ODG), Waterschap Hunze en Aa’s, Waterschap Noorderzijlvest, de Veiligheidsregio, de GGD en Rijkswaterstaat. >>
Begin september besluit het parlement welke onderwerpen controversieel zijn en waarover het demissionaire kabinet niet meer mag besluiten. Op de nominatie staan onder meer de Wetsvoorstel Regie versterking volkshuisvesting, de wet voor warmtenetten en de Spreidingswet. Ook programma’s kunnen stilvallen. Betekent dat gemeenten nu op hun handen moeten zitten? Experts zien mogelijkheden genoeg om door te gaan. >>