De Omgevingswet is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met de fysieke leefomgeving, dus inwoners, bedrijven en de overheid. Voor burgers moet het participatie makkelijker maken. Daarnaast kunnen burgers eenvoudiger en overzichtelijker een vergunning aanvragen om een project te starten. Het aanvragen van een omgevingsvergunning, die alle vergunningen vervangt die voorheen over de fysieke leefomgeving gingen, moet via één loket gebeuren.
De procedure die beschreven staat voor deze vergunning is ook ingekort. Deze was voor de Omgevingswet 26 weken en is in de nieuwe Omgevingswet teruggebracht naar 8 weken. Deze verkorte procedure is voor projectontwikkelaars en bedrijven een grote stap vooruit. Commerciële instellingen lopen minder vertraging op bij de uitvoering van hun project en hoeven daarnaast minder intensief vooronderzoek te doen.
Anders denken
De Omgevingswet stimuleert gemeenten verder in het meedenken aan oplossingen. In het oude systeem werd vanuit gemeenten veel gekeken naar het bestemmingsplan. Als iets niet paste in het bestemmingsplan dan was het niet mogelijk. In het nieuwe systeem, dat gebruikmaakt van een omgevingsplan, wordt gestuurd op het zoeken naar de mogelijkheid om de vergunning wel uit te kunnen geven. De houding van de gemeente verandert dus van ‘nee, tenzij’ in ‘ja, mits’.
Als Nederland procedureel blijft denken, bouwen we onze ruimte onaangenaam en inefficiënt vol. De Omgevingswet is niet het gedroomde antwoord. Dat zegt landschapsarchitect Adriaan Geuze tijdens een lezing over de toekomst van de Nederlandse ruimtelijke ordening. Hij houdt een dringend pleidooi voor systemisch denken: ‘Ons huidig denken is impotent en lost onze ruimtelijke opgaven, grootschalig en meerjarig, niet op.' >>
Een nieuwe lijst met functionaliteiten is een eerste stap in het maken van standaarden voor de Omgevingswet. De ‘Functionele set inwerkingtreding Omgevingswet’ kan het ontwikkelen van software en het geven van trainingen versnellen. ‘Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) wordt hierdoor ook honderd keer makkelijker.’ >>
Vorig jaar werden er een kwart meer rechtszaken over bouwen en ruimtelijke ordening voorgelegd aan de Raad van State dan in 2020. In de aanloop naar de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2023 zal het aantal zaken alleen maar verder oplopen, verwacht de Raad. >>
De nieuwe invoeringsdatum van de Omgevingswet ligt voor aan de Eerste en Tweede Kamer. Het moment is gekozen in overleg met de VNG, het IPO en de Unie van Waterschappen. Zij stellen dat de wet met de nieuwe datum verantwoord kan worden ingevoerd. Volgens leveranciers van het Digitaal Stelsel Omgevingswet is 1 januari 2023 echter te snel, meldt Binnenlands Bestuur. >>