Met de geplande invoering van de Omgevingswet in 2021 worden 26 wetten gebundeld en worden alle procedures omgevormd tot één procedure. De Omgevingswet gaat meer ruimte genereren voor burgers en maakt het mogelijk om te participeren en initiatieven sneller op te starten. De inzet van (nieuwe) energiesystemen, zoals zonneweides, windturbines op land, gasvrije wijken en bodemenergie hebben impact op de fysieke leefomgeving. Deze ingrepen vragen om keuzes: waar gaan we de fysieke leefomgeving benutten en waar juist beschermen? Met de invoering van de Omgevingswet krijgen overheden nieuwe instrumenten, waaronder bestuurlijke afwegingsruimte, flexibiliteit en vereenvoudiging om beter maatwerk te leveren. Overheden kunnen met de Omgevingswet integrale afwegingen omtrent duurzaamheid vastleggen in het omgevingsplan en de omgevingsverordening. Juist díe juridische mogelijkheid is een enorme meerwaarde ten opzichte van de oude situatie. Daarnaast wordt energie een integraal onderdeel van het omgevingsbeleid.
Voor het bedrijfsleven en voor burgers biedt de Omgevingswet meer mogelijkheden om zelfstandig energie-gerelateerde projecten te starten. Een concreet voorbeeld is het gemak om energiecoöperaties op te richten. Ook kan met de Omgevingswet en de daarbij behorende omgevingsvisies duidelijker gekeken worden welke energetische maatregelen waar in ons landschap mogen, kunnen en gewenst zijn.
De ruimtelijke impact van digitalisering met verspreiding van verstedelijking als mogelijk gevolg, moet worden meegenomen in de milieueffectrapportage voor de Nota Ruimte. Daarnaast moet verder worden gekeken dan 2100, omdat daarna de mogelijke langetermijngevolgen van hoogwaterveiligheid en klimaatverandering pas écht zichtbaar zijn. Dat stelt de Commissie voor de milieueffectrapportage (m.e.r.) in een advies aan de minister voor VRO. >>
Het Regionaal Platform Omgevingswet Groningen (RPOG) gaat publieke partners in de ruimtelijke keten helpt bij de implementatie van de Omgevingwet. Het RPOG is een samenwerking van tien Groninger gemeenten, de provincie Groningen, de Omgevingsdienst Groningen (ODG), Waterschap Hunze en Aa’s, Waterschap Noorderzijlvest, de Veiligheidsregio, de GGD en Rijkswaterstaat. >>
Begin september besluit het parlement welke onderwerpen controversieel zijn en waarover het demissionaire kabinet niet meer mag besluiten. Op de nominatie staan onder meer de Wetsvoorstel Regie versterking volkshuisvesting, de wet voor warmtenetten en de Spreidingswet. Ook programma’s kunnen stilvallen. Betekent dat gemeenten nu op hun handen moeten zitten? Experts zien mogelijkheden genoeg om door te gaan. >>