De Tweede Kamer heeft in 2019 ingestemd met de Invoeringswet van de Omgevingswet.
De Invoeringswet van de Omgevingswet regelt een soepele overgang van de bestaande naar de nieuwe wetgeving op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Invoeringswet zorgt voor de technische wijzigingen van bestaande wetten, namelijk het intrekken en aanpassen van wetten, die deels of geheel door de Omgevingswet worden vervangen.
Daarnaast is in de Invoeringswet het bijzonder overgangsrecht opgenomen. De wet regelt bijvoorbeeld ook de rechtsgeldigheid van de al lopende procedures en bestaande vergunningen. Zo wordt voorkomen dat burgers een nieuwe vergunning aan moeten vragen voor zaken waar ze al een vergunning voor hebben.
Tot slot biedt de wet de mogelijkheid om een aantal nieuwe onderwerpen aan de Omgevingswet toe te voegen.
Eén loket
De Invoeringswet vormt het juridische kader voor het optuigen van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). Via één loket hebben gebruikers van dit digitale stelsel toegang tot informatie over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving, zoals gegevens op het gebied van water- of luchtkwaliteit en geluidbelasting. Gebruikers kunnen via het loket bovendien vergunningen aanvragen, meldingen doen en zien welke regels en beleid van toepassing zijn op een locatie.
De ruimtelijke impact van digitalisering met verspreiding van verstedelijking als mogelijk gevolg, moet worden meegenomen in de milieueffectrapportage voor de Nota Ruimte. Daarnaast moet verder worden gekeken dan 2100, omdat daarna de mogelijke langetermijngevolgen van hoogwaterveiligheid en klimaatverandering pas écht zichtbaar zijn. Dat stelt de Commissie voor de milieueffectrapportage (m.e.r.) in een advies aan de minister voor VRO. >>
Het Regionaal Platform Omgevingswet Groningen (RPOG) gaat publieke partners in de ruimtelijke keten helpt bij de implementatie van de Omgevingwet. Het RPOG is een samenwerking van tien Groninger gemeenten, de provincie Groningen, de Omgevingsdienst Groningen (ODG), Waterschap Hunze en Aa’s, Waterschap Noorderzijlvest, de Veiligheidsregio, de GGD en Rijkswaterstaat. >>
Begin september besluit het parlement welke onderwerpen controversieel zijn en waarover het demissionaire kabinet niet meer mag besluiten. Op de nominatie staan onder meer de Wetsvoorstel Regie versterking volkshuisvesting, de wet voor warmtenetten en de Spreidingswet. Ook programma’s kunnen stilvallen. Betekent dat gemeenten nu op hun handen moeten zitten? Experts zien mogelijkheden genoeg om door te gaan. >>