De Omgevingswet is een complexe bundeling van wetten en regelingen. Om deze reden was de oorspronkelijke ingangsdatum 1 januari 2018. Al snel werd duidelijk dat de complexiteit de invoeringsdatum verder zou verschuiven naar 1 juli 2019. Vervolgens is gebleken dat de aanpassingen aan de ministeriële regelingen en de aanvullingswetten grond en natuur flinke vertraging opleverden. Deze vertraging heeft ertoe geleid dat de meest recente invoeringsdatum nu 1 januari 2021 is. Op deze datum wordt de Omgevingswet formeel in gebruik genomen en worden gemeenten geacht om een omgevingsplan klaar te hebben. Vanuit het Rijk komt er een bruidsschat van regels die dankzij de Invoeringswet Omgevingswet naast de omgevingsvisie gehanteerd kunnen worden. In 2029 moeten deze regels ook geïntegreerd zijn in de omgevingsvisie.
Einddatum transitie
Het voortdurende uitstel voor de invoering van de Omgevingswet heeft vooralsnog geen gevolgen voor de uiteindelijke einddatum van de transitie in 2029. Op deze beoogde einddatum is de planning van de energietransitie doorlopen.
De ruimtelijke impact van digitalisering met verspreiding van verstedelijking als mogelijk gevolg, moet worden meegenomen in de milieueffectrapportage voor de Nota Ruimte. Daarnaast moet verder worden gekeken dan 2100, omdat daarna de mogelijke langetermijngevolgen van hoogwaterveiligheid en klimaatverandering pas écht zichtbaar zijn. Dat stelt de Commissie voor de milieueffectrapportage (m.e.r.) in een advies aan de minister voor VRO. >>
Het Regionaal Platform Omgevingswet Groningen (RPOG) gaat publieke partners in de ruimtelijke keten helpt bij de implementatie van de Omgevingwet. Het RPOG is een samenwerking van tien Groninger gemeenten, de provincie Groningen, de Omgevingsdienst Groningen (ODG), Waterschap Hunze en Aa’s, Waterschap Noorderzijlvest, de Veiligheidsregio, de GGD en Rijkswaterstaat. >>
Begin september besluit het parlement welke onderwerpen controversieel zijn en waarover het demissionaire kabinet niet meer mag besluiten. Op de nominatie staan onder meer de Wetsvoorstel Regie versterking volkshuisvesting, de wet voor warmtenetten en de Spreidingswet. Ook programma’s kunnen stilvallen. Betekent dat gemeenten nu op hun handen moeten zitten? Experts zien mogelijkheden genoeg om door te gaan. >>