Menu
Ruim 60 partijen ondertekenden het Nationaal Masterplan Lopen. Het hoofddoel is een loopcultuur in 2040, zonder obstakels voor de voetganger.
Met de aankoop van de kantoorpanden wil Eindhoven het transformatiegebied bij het station verder uitbreiden met woningen, ruimte voor werk, en groen.
Oude IJsselstreek heeft de verkiezing Meest Toegankelijke Gemeente van Nederland gewonnen. De Rick Brink Aanmoedigingsprijs ging naar Rotterdam.
Utrecht wil verstedelijking concentreren op negen knooppunten met hoogbouw, wonen, werken en voorzieningen om de 10-minutenstad mogelijk te maken.
In de nieuwe hoogstedelijke Groningse wijk Spoorkwartier komen woningen, kantoren, winkels en een nieuw muziekcentrum.
Bijna de helft van Amersfoorters tegen het nieuwe parkeerbeleid, is niet geïnteresseerd in meer vergroening, speelruimte of gezondere lucht.
Plannen voor een nieuw station bij de Van Nelleknoop in Rotterdam-West zijn voor de gemeente aanleiding te kijken naar woningbouw en ruimte voor werk.
Voor modale gezinnen is de auto en het ov te duur geworden, concludeert het Nibud. De Mobiliteitsalliantie doet drie adviezen.
Columnist Walther Ploos van Amstel geeft kleinere gemeenten vijf adviezen om te streven naar een duurzame, leefbare en verkeersveilige stad.
De kabinetsplannen richten zich te veel op het hier-en-nu, vinden de drie planbureaus en de Raad van State. Er moet aandacht naar de lange termijn.
De middenstreep op enkele wegen is of wordt vervangen door een ontwerp waarin 30 km/u wordt benadrukt. En ja, dat is wettelijk toegestaan.
Autobezit is niet alleen ‘lager in de stad’ en ‘hoger op het platteland', blijk uit de auto-atlas van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
Er kunnen in Zuid-Holland 23.700 woningen komen bovenop parkeerplaatsen en garageboxen. Dit is een conservatieve schatting, volgens de verkenners.
De aanleg of herinrichting van wegen in Arnhem moet zo veel mogelijk elektrisch. De gemeente maakte daartoe een industrieel oplaadpunt beschikbaar.
Na tien jaar in een bouwput te hebben gezeten voor de transformati van de ringweg, krijgen de Groningens een geheel nieuw park terug in geheelde stad.
Het Spaanse Pontevedra weert al vanaf 1999 met succes auto's uit de stad. Vijf adviezen aan andere steden.
Den Haag heeft ACM gevraagd of het elektriciteitsnetwerk voor trams net als in Rotterdam gebruikt mag worden om oplaadpalen van stroom te voorzien.
Vooral zichtbare en hoorbare interventies verbeteren fietstunnels. Respondenten adviseren vooral om de basiskwaliteit op orde te maken.
Volgens nieuwe richtlijnen moeten publieke voorzieningen in de gemeente Utrecht verplicht meerdere gehandicaptenparkeerplaatsen aanbieden.
De ontwikkeling van de Gnephoek in Alpen aan den Rijn wordt door gemeente, provincie, regio en waterschap samen opgepakt met een bestuursovereenkomst.
Serge van Dam start op 9 september als directeur van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Hij volgt Henk Stipdonk op die met pensioen is.
Een motie van GroenLinks Eindhoven om nieuwe vervoerssystemen voor stad en regio te onderzoeken is dinsdagavond met een nipte meerderheid aangenomen.
Columnist Walther Ploos van Amstel ergert zich aan nutteloze brainstormsessies. Definieer het probleem en stel een eigenaar aan die het oplost.
Amsterdam krijgt vooralsnog een veel kleinere zero-emissiezone. Niet het gebied vanaf de Ring A10 wordt uitstootvrij vanaf 2025, maar de centrumring.
De steden in de Bandstad, zoals Zwolle, Deventer, Arnhem en de Brabantse steden, zullen flink uitbreiden, maar niet vastgroeien aan de Randstad.
Rijk en lagere overheden, bedrijfsleven en samenleving, moeten nog een inhoudelijke slag maken om tot ruimtelijke keuzes en omgevingsvisie te komen.
Van zeer tevreden, te mager, tot snel in gesprek gaan. Dit zijn de reacties op de coalitie-plannen voor woningbouw, digitalisering en infrastructuur.
Actiegroep Scootervrij zegt dat aanbieders van deelscooters in 25 gemeenten meer scooters plaatsen dan is toegestaan.
Als zero-emissiezones worden uitgesteld, kan dit een faillissement betekenen voor ondernemers die investeren in cityhubs, fietskoeriers of bundelaars.
Elektrische bussen in Amsterdam kunnen worden opgeladen via de metro’s van de Noord/Zuidlijn. Daarmee wordt netcongestie voorkomen.