Menu
Waterschap Vechtstromen en de gemeente Enschede hebben de intentie uitgesproken voor het overdekken van parkeerplaatsen met zonnepanelen.
De problemen rond deelmobiliteit in Amsterdam blijven aanhouden, schrijft columnist Walther Ploos van Amstel. Nu trekt Go Sharing zich terug.
De huidige wetgeving vormt een obstakel voor duurzame aanbesteding bij gemeenten, schrijft columnist Walther Ploos van Amstel.
Amsterdam zet nog geen ‘slimme’ verkeerslichten (iVRI’s) in. Volgens wethouder Van der Horst is de meerwaarde voor de stad nog beperkt.
Een autorit van tien kilometer duurt het langst in de binnenstad van Amsterdam. Navigatiebedrijf TomTom onderzocht zestien andere Nederlandse steden.
Deze wetten en regels over ruimtelijke ordening, wonen en mobiliteit veranderen of gaan in vanaf 1 januari 2025. Met links naar brondocumenten.
Deze artikelen vindt de redactie van Stadszaken - Jan Jager, Jesse Kiel, Joren Bassant, Bas Dijkhuizen en Marko Faas - het waard om (weer) te lezen.
De mogelijkheden voor intern salderen bij de beoordeling van natuurvergunningen worden ingeperkt, blijkt uit een uitspraak van de Raad van State.
Het RIVM adviseert gemeenten om te zorgen dat de buitenruimte laagdrempelige beweging faciliteert. Hiermee halen meer Nederlanders beweegrichtlijnen.
Ondanks een succesvol beleid om Utrecht tot fietsstad nr. 1 in Nederland en Europa te maken, vertrekt Lot van Hooijdonk (GroenLinks). Ze is op.
De bouw van gebouw Smakkelaarspark op het Smakkelaarsveld gaat van start. Daarmee komt deze zijde van het Utrechtse stationsgebied in de laatste fase.
Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels en We Drive Solar gaan in Utrecht stroom terugleveren aan het net bij veel stroomvraag.
Het voorstel van staatssecretaris Jansen om de zero-emissieszones een jaar lang niet te handhaven, schiet in het verkeerde keelgat bij 14 steden.
Stedendriehoek, Doetinchem en de Liemers zouden het predicaat grootschalige woningbouwlocaties moeten krijgen. Gelderland wil ook extra infrageld.
De afgelopen vijf jaar testte Den Haag slimme technologieën in een stedelijke omgeving om te leren hoe technologie kan bijdragen aan de leefbaarheid.
Onder het Stationsplein in Hilversum wordt een stalling gebouwd voor vijfduizend fietsen. Daarbovenop komen twee gebouwen met woningen en horeca.
De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) stopt naar tien jaar in deze functie. Dat heeft ze aangekondigd in een raadsbrief.
Op acht locaties worden verschillende opstellingen getest. De meest gebruiksvriendelijke opties worden in 2025 mogelijk verder verspreid.
Nederland is overgereguleerd. Zeker als het gaat om het beleid dat door planologen wordt uitgestippeld, schrijft columnist Hans van Tellingen.
Esri Nederland is toegetreden tot het Dutch Metropolitan Innovations (DMI) ecosysteem, dat landelijke standaarden opstelt voor uitwisseling van data.
Bij nieuwe rijksdiensten en bij uitbreidingen, maar ook bij krimp van het aantal ambtenaren, kijkt het kabinet naar de regio buiten de Randstad.
Het Amsterdamse RAI-terrein transformeert naar een eigentijds, multifunctioneel evenementengebied, waar ook gewoond wordt met de nodige voorzieningen.
Ruim 60 partijen ondertekenden het Nationaal Masterplan Lopen. Het hoofddoel is een loopcultuur in 2040, zonder obstakels voor de voetganger.
Met de aankoop van de kantoorpanden wil Eindhoven het transformatiegebied bij het station verder uitbreiden met woningen, ruimte voor werk, en groen.
Oude IJsselstreek heeft de verkiezing Meest Toegankelijke Gemeente van Nederland gewonnen. De Rick Brink Aanmoedigingsprijs ging naar Rotterdam.
Utrecht wil verstedelijking concentreren op negen knooppunten met hoogbouw, wonen, werken en voorzieningen om de 10-minutenstad mogelijk te maken.
In de nieuwe hoogstedelijke Groningse wijk Spoorkwartier komen woningen, kantoren, winkels en een nieuw muziekcentrum.
Bijna de helft van Amersfoorters tegen het nieuwe parkeerbeleid, is niet geïnteresseerd in meer vergroening, speelruimte of gezondere lucht.
Plannen voor een nieuw station bij de Van Nelleknoop in Rotterdam-West zijn voor de gemeente aanleiding te kijken naar woningbouw en ruimte voor werk.
Voor modale gezinnen is de auto en het ov te duur geworden, concludeert het Nibud. De Mobiliteitsalliantie doet drie adviezen.