Veel gemeenten worstelen met deelauto’s. Volgens aanbieders hebben alle gemeenten een ander beleid en mist standaardisatie. Ook zeggen gebiedsontwikkelaars dat zij het initiatief nemen voor nieuwe deelauto’s. Gemeenten willen die regie terug, maar hebben soms koudwatervrees. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit moet uitkomst bieden. >>
De auto is het populairste vervoermiddel in Nederland en zorgt er volgens minister Mark Harbers van IenW voor dat ‘iedereen naar werk, familie of sport’ kan. Hij vindt dus dat gemeenten door het hele land ruimte moeten blijven geven aan de vierwielers. ‘Het beste tijdperk van de auto ligt nog voor ons.’ >>
De BoerBurgerBeweging (BBB) wil veel groenere steden, meer sociale woningbouw en veiliger wegen. Als het echt moet, mag ook in buitengebieden gebouwd worden. De partij die woensdag in elf provincies de grootste werd, heeft in partijprogramma’s, stemmingen en uitspraken ook plannen voor de stad ontvouwd. De opmerkelijkste punten uit de BBB-verkiezingsprogramma’s op een rij. >>
GroenLinks Groningen wil het vliegveld Groningen Airport Eelde transformeren tot een groene woonwijk met 4.000 à 5.000 woningen. De wijk moet de naam Iederveen gaan dragen en omringd worden door een groen stadspark. >>
De provincie Drenthe maakt werk van de Nedersaksenlijn. De treinlijn, die vanaf Enschede via Almelo, Hardenberg, Coevorden, Emmen, Musselkanaal, Stadskanaal, Veendam en Hoogezand-Sappemeer naar Groningen gaat, moet de ruggengraat worden voor nieuwe economische ontwikkelingen in de regio. ‘Wij hebben alles in huis om een economische topregio te worden’, vertelt gedeputeerde Henk Brink. ‘Maar we verwachten ook een stukje wederkerigheid in Den Haag.’ >>
Steeds meer mensen gebruiken de fiets en het openbaar vervoer voor woon-werkverkeer, maar dat valt nog in het niet bij het gebruik van de auto door forensen. Thuiswerken blijft ook populair. Dat blijkt uit het Landelijk Reizigersonderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. >>
Het aantal elektrische auto’s en hun aandeel in de verkoopaantallen groeit, maar niet genoeg om de duurzaamheidsambities van het kabinet te halen. Het aandeel elektrische auto's in het personenwagenpark is eind 2022 toegenomen tot 328.300, zo’n 3,7 procent van het totaal. Dat heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) berekend. >>
Invalideparkeerplekken zijn er te weinig en te klein, een rolstoel in de bus is soms onmogelijk, het is te druk om veilig naar school te fietsen, het ziekenhuis is soms wel erg lang reizen en waarom geldt studenten-ov niet voor bel- en buurtbussen? Het zijn enkele van de problemen die zorgen voor vervoersarmoede. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW en Jan Peter Balkenende van de New Mobility Foundation willen dat aanpakken. >>
Extra opgaven om andere regio’s uit de brand te helpen; eerst met vruchtbare landbouwgrond, toen met woningbouw en nu onder meer met duurzame energie, vliegverkeer en stikstofruimte. Ze zijn het wel gewend in de jongste provincie van het land, waar ruimte lange tijd als grootste pluspunt gold. Maar ook in Flevoland zijn er grenzen, geven de gezamenlijke besturen aan. >>
De provincie Groningen en Utrecht gaven in 2021 het meeste geld uit per inwoner aan openbaar vervoer. De provincie Groningen kwam uit op ongeveer 172 euro per inwoner, de provincie Utrecht 132 euro. Noord-Holland besteedde met 32 euro per inwoner het minste aan openbaar vervoer, blijkt uit cijfers van het CBS. >>