In de Oosterparkwijk in Groningen wordt Nederlands eerste Michi-Noeki geopend. Dat is een ontmoetingsplaats, waar bewoners elkaar ongedwongen kunnen ontmoeten voor een praatje, een kop koffie, het toilet of een elektrisch oplaadpunt. Het van origine Japanse overheidsconcept is vertaald door architectenbureau Vollmer en Partners. De gemeente ziet de hub als mogelijke schakel in een netwerk voor deelmobiliteit. >>
Het vrachtwagenverbod in de binnenstad van Utrecht om de eeuwenoude werfkelders te sparen, blijft van kracht. De rechtbank in Utrecht heeft een bezwaar van bewoners in het historische centrum ongegrond verklaard. >>
De deelauto breekt door in Utrecht. Het aantal deelauto’s groeide in de afgelopen drie jaar van 500 naar bijna 900. De gemeente Utrecht wil het succes van het deelgebruik uitbouwen met een zogeheten 'free-floating'-pilot, waarmee auto's na gebruik niet verplicht terug moeten worden gebracht naar het opstappunt. >>
De uitbreiding en aanscherping van de milieuzones voor het verkeer in Londen gaat gepaard met grootschalige protesten. Honderden camera's werden de afgelopen weken gestolen of vernield. Sommige bewoners zijn het er niet mee eens dat ze straks niet meer de weg op mogen met hun vervuilende auto of daarvoor een stevige tolheffing moeten betalen. Is er wel voldoende draagvlak voor milieuzones, vraagt Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, zich af. >>
Fietsroutes naar middelbare scholen zijn nog te vaak onveilig. Dat zeggen onderzoeksbureau Sweco en de Fietsersbond. Scholieren fietsen over te smalle paden, zijn gemengd met snel verkeer en kruisen gevaarlijke oversteekpunten. Om routes veiliger te maken is volgens hen 1,7 miljard euro nodig, voornamelijk van gemeenten. >>
Grotere gemeenten, zoals Utrecht en Amsterdam, willen vanaf 2027 ook touringcars op fossiele brandstoffen weren in emissievrije zones in de binnenstad. Een wetsvoorstel om ook niet-uitstootvrije taxi’s te weren is nog in internetconsultatie. Er zijn twijfels over snor- en bromfietsen. Dat schrijft staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. >>
In grote steden als Amsterdam en Utrecht lijkt het ondergronds faciliteren van fietsparkeren een no-brainer, door schaarse ruimte en de ambitie voor een netter straatbeeld. Maar ook voor kleinere gemeenten biedt ondergronds fietsparkeren meerwaarde. Zo bouwt G40-stad Hilversum op meerdere locaties fietsenstallingen onder straatniveau. ‘Het maatschappelijk rendement is wat telt.’ >>
De aanstaande invoering van de zero-emissie zones (ZES) zorgt niet alleen voor hoofdbrekens bij binnenstadondernemers, maar ook bij logistiek vastgoed ontwikkelaars. Zij worstelen met de vraag hoe zij waarde toevoegen aan een stadsdistributiecentrum. Tim Beckmann, ceo van Intospace, ziet veel kansen in een ‘on-demand’ last mile concept, waarbij deze hubs fungeren als ontkoppelpunten in plaats van overslagcentra. >>
Mobiliteit en logistiek zijn voortdurend in beweging. Of het nu om lightrail of deelfietsen gaat, gemeenten zullen zich moeten voorbereiden op een hele serie nieuwe modaliteiten. Waar is de dichtstbijzijnde landingsbaan? >>
De ontwikkeling van 3.000 woningen rond station Schiedam kan definitief doorgaan. Afgelopen maandag liep de bezwaarperiode tegen het bestemmingsplan Schieveste af. Doordat er geen beroep werd aangetekend, treedt het bestemmingsplan in werking en is onherroepelijk, aldus de Ontwikkelcombinatie Schieveste (OCS) op haar website. >>