Menu
Ondanks een succesvol beleid om Utrecht tot fietsstad nr. 1 in Nederland en Europa te maken, vertrekt Lot van Hooijdonk (GroenLinks). Ze is op.
De bouw van gebouw Smakkelaarspark op het Smakkelaarsveld gaat van start. Daarmee komt deze zijde van het Utrechtse stationsgebied in de laatste fase.
Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels en We Drive Solar gaan in Utrecht stroom terugleveren aan het net bij veel stroomvraag.
Het voorstel van staatssecretaris Jansen om de zero-emissieszones een jaar lang niet te handhaven, schiet in het verkeerde keelgat bij 14 steden.
Stedendriehoek, Doetinchem en de Liemers zouden het predicaat grootschalige woningbouwlocaties moeten krijgen. Gelderland wil ook extra infrageld.
De afgelopen vijf jaar testte Den Haag slimme technologieën in een stedelijke omgeving om te leren hoe technologie kan bijdragen aan de leefbaarheid.
Onder het Stationsplein in Hilversum wordt een stalling gebouwd voor vijfduizend fietsen. Daarbovenop komen twee gebouwen met woningen en horeca.
De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) stopt naar tien jaar in deze functie. Dat heeft ze aangekondigd in een raadsbrief.
Op acht locaties worden verschillende opstellingen getest. De meest gebruiksvriendelijke opties worden in 2025 mogelijk verder verspreid.
Nederland is overgereguleerd. Zeker als het gaat om het beleid dat door planologen wordt uitgestippeld, schrijft columnist Hans van Tellingen.
Esri Nederland is toegetreden tot het Dutch Metropolitan Innovations (DMI) ecosysteem, dat landelijke standaarden opstelt voor uitwisseling van data.
Bij nieuwe rijksdiensten en bij uitbreidingen, maar ook bij krimp van het aantal ambtenaren, kijkt het kabinet naar de regio buiten de Randstad.
Het Amsterdamse RAI-terrein transformeert naar een eigentijds, multifunctioneel evenementengebied, waar ook gewoond wordt met de nodige voorzieningen.
Ruim 60 partijen ondertekenden het Nationaal Masterplan Lopen. Het hoofddoel is een loopcultuur in 2040, zonder obstakels voor de voetganger.
Met de aankoop van de kantoorpanden wil Eindhoven het transformatiegebied bij het station verder uitbreiden met woningen, ruimte voor werk, en groen.
Oude IJsselstreek heeft de verkiezing Meest Toegankelijke Gemeente van Nederland gewonnen. De Rick Brink Aanmoedigingsprijs ging naar Rotterdam.
Utrecht wil verstedelijking concentreren op negen knooppunten met hoogbouw, wonen, werken en voorzieningen om de 10-minutenstad mogelijk te maken.
In de nieuwe hoogstedelijke Groningse wijk Spoorkwartier komen woningen, kantoren, winkels en een nieuw muziekcentrum.
Bijna de helft van Amersfoorters tegen het nieuwe parkeerbeleid, is niet geïnteresseerd in meer vergroening, speelruimte of gezondere lucht.
Plannen voor een nieuw station bij de Van Nelleknoop in Rotterdam-West zijn voor de gemeente aanleiding te kijken naar woningbouw en ruimte voor werk.
Voor modale gezinnen is de auto en het ov te duur geworden, concludeert het Nibud. De Mobiliteitsalliantie doet drie adviezen.
Columnist Walther Ploos van Amstel geeft kleinere gemeenten vijf adviezen om te streven naar een duurzame, leefbare en verkeersveilige stad.
De kabinetsplannen richten zich te veel op het hier-en-nu, vinden de drie planbureaus en de Raad van State. Er moet aandacht naar de lange termijn.
De middenstreep op enkele wegen is of wordt vervangen door een ontwerp waarin 30 km/u wordt benadrukt. En ja, dat is wettelijk toegestaan.
Autobezit is niet alleen ‘lager in de stad’ en ‘hoger op het platteland', blijk uit de auto-atlas van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
Er kunnen in Zuid-Holland 23.700 woningen komen bovenop parkeerplaatsen en garageboxen. Dit is een conservatieve schatting, volgens de verkenners.
De aanleg of herinrichting van wegen in Arnhem moet zo veel mogelijk elektrisch. De gemeente maakte daartoe een industrieel oplaadpunt beschikbaar.
Na tien jaar in een bouwput te hebben gezeten voor de transformati van de ringweg, krijgen de Groningens een geheel nieuw park terug in geheelde stad.
Het Spaanse Pontevedra weert al vanaf 1999 met succes auto's uit de stad. Vijf adviezen aan andere steden.
Den Haag heeft ACM gevraagd of het elektriciteitsnetwerk voor trams net als in Rotterdam gebruikt mag worden om oplaadpalen van stroom te voorzien.