Techniek is niet de grootste uitdaging bij de digitalisering van steden, bleek vorige week bij de Slimme Stad Parade in Den Bosch. Er is vooral behoefte aan verbinding en overkoepelende kaders. De ministeries van IenW en BZK willen die taak vervullen en beloven de ‘boswachter’ van de slimme stad te zijn. >>
De gemeente Amsterdam wil in de toekomstige stadswijk Strandeiland buurthubs ontwikkelen. De hubs met parkeerplekken en voorzieningen moeten ervoor zorgen dat het parkeren op straat in de nieuwe wijk tot een minimum wordt beperkt. >>
Noorderhaven is de nieuwste wijk van Zutphen, pal aan de IJssel en naast het station. Met een P+R naast de deur en vlak bij de binnenstad, hadden bestuurders van de Gelderse gemeente verwacht dat minder inwoners een auto zouden aanschaffen. Maar dat zoveel minder parkeerplekken nodig zouden zijn, was wel een verrassing. >>
Om Nederlanders vaker korte ritjes te laten fietsen naar bijvoorbeeld werk, sport of vrienden, is de Rijksoverheid de nieuwe publiekscampagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst’ gestart. >>
De gemeente Rotterdam gaat toch niet in de hele ring betaald parkeren invoeren. Bewoners en sportverenigingen hadden daar veel commentaar op. De gemeente gaat nu onderzoeken of bijvoorbeeld mantelzorgers of vrijwilligers een uitzondering kunnen krijgen. >>
De provincie Noord-Holland heeft 95 tools voor slimme maatregelen in het verkeer gebundeld in de Toolbox Smart Mobility. De toolbox staat op een speciale website en richt zich vooral op projectleiders en beleidsadviseurs mobiliteit. >>
Qbuzz en RET testen in april en mei zelfrijdende bussen op eigen depots in Groningen en Rotterdam. De bussen rijden dan nog onder begeleiding van chauffeurs, maar zullen uiteindelijk volledig autonoom kunnen rijden en parkeren. De aanleiding is de personeelstekorten die in de toekomst worden verwacht. >>
De meeste Nederlanders vinden werk of voorzieningen goed bereikbaar. Daarbij is nauwelijks verschil tussen de stads- en plattelandsbewoners. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid na nieuw onderzoek. >>
Veel gemeenten worstelen met deelauto’s. Volgens aanbieders hebben alle gemeenten een ander beleid en mist standaardisatie. Ook zeggen gebiedsontwikkelaars dat zij het initiatief nemen voor nieuwe deelauto’s. Gemeenten willen die regie terug, maar hebben soms koudwatervrees. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit moet uitkomst bieden. >>
De auto is het populairste vervoermiddel in Nederland en zorgt er volgens minister Mark Harbers van IenW voor dat ‘iedereen naar werk, familie of sport’ kan. Hij vindt dus dat gemeenten door het hele land ruimte moeten blijven geven aan de vierwielers. ‘Het beste tijdperk van de auto ligt nog voor ons.’ >>