'Elk bedrijventerrein zal plaats moeten bieden aan een tot maximaal drie distributiecentra. Hiervoor pleit Tim Beckmann, een van de grondleggers van de belangenorganisatie Dutch Industrial & Logistics Association (Dilas) in vakblad BT. >>
Het vrachtwagenverbod in de binnenstad van Utrecht om de eeuwenoude werfkelders te sparen, blijft van kracht. De rechtbank in Utrecht heeft een bezwaar van bewoners in het historische centrum ongegrond verklaard. >>
De uitbreiding en aanscherping van de milieuzones voor het verkeer in Londen gaat gepaard met grootschalige protesten. Honderden camera's werden de afgelopen weken gestolen of vernield. Sommige bewoners zijn het er niet mee eens dat ze straks niet meer de weg op mogen met hun vervuilende auto of daarvoor een stevige tolheffing moeten betalen. Is er wel voldoende draagvlak voor milieuzones, vraagt Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, zich af. >>
Het idee ‘OV+L’ is winnaar van de Summerschool ‘Hoe veranderen publieke platformen de overheid?’. Het team bedacht een platform waarmee openbaar vervoer ook goederenvervoer wordt. ‘De waarde die platformtechnologie hieraan kan toevoegen, lijkt nog nauwelijks te worden ingezien.’ >>
Voor zero-emissiezones zijn laadpalen nodig, veel laadpalen. Alleen dan kunnen voldoende elektrische voertuigen worden opgeladen voor emissievrije stadsdistributie. Meerdere gemeenten willen in 2025 starten met de invoering van een uitstootvrije zone, maar dan gooit netcongestie roet in het eten. Of toch niet? >>
Picnic opent volgende maand het grootste distributiecentrum van de online supermarkt. Het heeft een oppervlakte van 5.500 vierkante meter en een binnenoppervlakte van 2.500 vierkante meter. De ‘superhub’ komt in Utrecht en ligt dicht bij een hub die vorig jaar opende. >>
Dit zijn onze meest gelezen, meest opmerkelijke of meest leerzame verhalen van afgelopen halfjaar. Voor als je die gemist hebt. >>
Dit zijn onze meest gelezen, meest opmerkelijke of meest leerzame verhalen van afgelopen halfjaar. Voor als je die gemist hebt. >>
De aanstaande invoering van de zero-emissie zones (ZES) zorgt niet alleen voor hoofdbrekens bij binnenstadondernemers, maar ook bij logistiek vastgoed ontwikkelaars. Zij worstelen met de vraag hoe zij waarde toevoegen aan een stadsdistributiecentrum. Tim Beckmann, ceo van Intospace, ziet veel kansen in een ‘on-demand’ last mile concept, waarbij deze hubs fungeren als ontkoppelpunten in plaats van overslagcentra. >>