RAI Vereniging is positief dat staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (IenW) de bezwaren in lijkt te trekken tegen de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025. ‘Een betrouwbare overheid komt haar afspraken na. Daarom is het belangrijk dat de zero-emissiezones doorgaan’, zegt voorzitter Frits van Bruggen.
'Op basis van dat beleid hebben veel ondernemers immers al investeringen gedaan en plannen gemaakt.' RAI Vereniging pleit er ook voor dat eventuele knelpunten, zoals het nog krappe aantal snellaadstations, zo snel mogelijk worden gesignaleerd en opgelost.
In een poging om met vereende krachten tot een goed functionerende woningmarkt te komen loont het om nog eens goed te kijken wat er de afgelopen jaren niet goed ging, vindt Huib Boissevain.
Niet te missen in die categorie is de Wet betaalbare huur. Daar vallen juist tweeverdieners tussen wal en schip, schrijft hij in zijn nieuwste blog voor VJ.
De gemeente Enschede werkt samen met vastgoedeigenaren om per 1 januari 2025 een Bedrijven Investeringszone (BIZ) in de binnenstad op te richten. De BIZ moet de binnenstad economisch sterker, aantrekkelijker en veiliger maken voor iedereen.
Een uitgebreide enquête onder vastgoedeigenaren in februari en maart 2024 toonde breed draagvlak voor gezamenlijke investeringen via een BIZ.
Het terugdringen van het woningtekort is topprioriteit van het kabinet. Wat zijn de ideeën van PVV, NSC, BBB en VVD en wat is nodig om die plannen juridisch uitvoerbaar te maken? Vakredacteur van Wolters Kluwer en jurist Suzanne van der Beele gaat hierop in.
Voor een deel van deze ideeën zal een wetswijziging of koerswijziging in beleid nodig zijn om ze juridisch uitvoerbaar te maken, schrijft ze in een uitgebreid overzicht.
Lees verder bij de bron, Wolters Kluwer >>
De drie waterschappen in het zuidoosten van Nederland zetten in op nieuwe regelgeving in hun waterschapsverordeningen, zo vertellen ze in aanloop naar het Cobouw Café over klimaatadaptatie.
Als er nu zo'n piekbui valt zoals in 2021, dan zit Limburg weer in dezelfde situatie als drie jaar geleden: een watercrisis. ‘Daarom bereiden wij ons voor op onze nieuwe rol, waarin we zo nu en dan een streep in het zand zetten en zeggen: "Hier niet ontwikkelen."’
De nieuwe regels rond de Omgevingswet zijn nog niet overal duidelijk. Volgens de Nederlandse Vereniging van Gemeenten (VNG) zijn ze niet gebruiksvriendelijk genoeg. De druk op gemeenten is sinds de invoering op 1 januari toegenomen.
‘Doordat de regels op één plek staan, krijgen mensen veel meer informatie te zien. Wij merken dat het voor lang niet alle burgers duidelijk is welke regels voor hen relevant zijn.’
In de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 (hierna RSU2040) hebben heeft het stadsbestuur vastgelegd dat Utrecht op negen knooppunten moet verdichten. Daardoor is de tien-minutenstad die Utrecht voor ogen heeft, makkelijker te bereiken.
Utrecht heeft veel gesprekken gevoerd me inwoners. Daaruit zijn vier overkoepelende waarden naar voren gekomen die Utrechters belangrijk vinden bij het ontwikkelen en inrichten van een leefbare stad.
Zuid-Holland en de gemeente Capelle aan den IJssel zijn het eens over de plannen voor bijna 10.000 nieuwe woningen tot en met 2034. Bijna tweederde van al die te bouwen woningen valt in de categorie ‘betaalbaar’ waarvan er ruim tweeduizend sociale huur zullen worden.
Met dit nieuwe programma verdubbelt Capelle het aantal geplande sociale huurwoningen. De te bouwen betaalbare woningen gaan van bijna 4.000 naar ruim 6.000 woningen.
Den Haag Centraal moet in 2040 levendig, groen en goed verbonden zijn. Dat is de ambitie in de toekomstvisie die de Haagse gemeenteraad heeft aangenomen.
In het gebied komen de komende jaren 2.250-2.500 woningen, 130.000 m2 kantoorruimte en ruim 21.000 m2 ruimte voor maatschappelijke voorzieningen.
Het Provinciaal Inspanningsplan (PIP) Uitbreiding transformatorstation Breukelen-Kortrijk 380-150 kV is op 2 oktober door Provinciale Staten vastgesteld. Dit is een belangrijke stap naar meer ruimte op het stroomnet voor verdere verduurzaming, woningbouw en economische ontwikkeling in de provincies Utrecht, Gelderland en Flevoland.
Deze uitbreiding is randvoorwaardelijk voor de aanleg van noodzakelijke nieuwe stations in de provincie Utrecht en ook cruciaal om de netcongestie in Gelderland en Flevoland op te kunnen lossen.