Er gaat 85 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds naar het Dutch Metropolitan Innovations-ecosysteem. Dat besloot de ministerraad vrijdagmiddag. Het ecosysteem moet de komende vijf jaar bijdragen aan mobiliteitsvernieuwing en slimme, duurzame verstedelijking. Het bedrijfsleven draagt aanvullend 42 miljoen euro bij. >>
Een app waarmee Eindhovenaren hun reis konden plannen, boeken en betalen is stopgezet. Het ging om een pilot van gemeente Eindhoven, ASML en Brainport Development. Het doel was een betere bereikbaarheid, meer mensen duurzaam te laten reizen en leren over Mobility as a Service (MaaS). Het maken van de app bleek lastiger te zijn dan vooraf werd gedacht. >>
De provincies Noord-Brabant en Utrecht hebben samen met ICT-bedrijf WeCity het Sensorregister gelanceerd. Dat moet uitgroeien tot het landelijke register voor alle soorten sensoren in de openbare ruimte van overheden, marktpartijen en burgerinitiatieven. Transparantie over de sensoren kan volgens de provincies meetprojecten door burgers laagdrempeliger maken. >>
Controverse en de grenzen opzoeken zijn vereisten voor het daadwerkelijk slimmer maken van steden. Dat stellen onderzoekers van de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht. In het project Responsible Smart Cities keken zij naar participatiemethodes die met frictie aan het denken zetten over het inrichten van de slimme stad. >>
U-Space, waar mee het lage luchtruim toegankelijker wordt voor onbemande drones, is vanaf vandaag officieel van kracht door een Europese verordening. Toch zal er in 2023 weinig veranderen, verwacht het ministerie van IenW. De Rotterdamse haven is er wel al mee bezig. ‘Als ons systeem werkt kunnen grote steden ook aan de slag.’ >>
De City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ wordt verlengd. 59 partners uit overheid en bedrijfsleven gaan de komende jaren verder met het sociaal en democratisch verankeren van smart-oplossingen in Nederlandse steden. Dat moet de leefbaarheid in de steeds schaarsere ruimte verbeteren. 19 januari werd in 's-Hertogenbosch de voortzetting bekrachtigd. >>
De gemeente Amsterdam onderzoekt samen met kennisinstituut Townmaking hoe gevaarlijke verkeerssituaties met elektrische fietsen en scooters met technologie opgelost kunnen worden. Een systeem met intelligente snelheidsbeperking (ISA) op afstand, nu al verplicht voor nieuwe auto’s, lijkt daarvoor het meest geschikt. Hiervoor test Amsterdam eerst met meldingen via de telefoon. >>
Op Ameland wordt een test gedaan met opslag van zonne-energie via waterstof. Daarmee wil de gemeente kijken of het eiland deels zelfvoorzienend kan worden. Een verzwaring van het elektriciteitsnet naar het vasteland zou door energieopslag met een waterstofaggregaat niet nodig zijn. De pilot maakt onderdeel uit van het Duits-Nederlandse Interreg-project H2Watt. >>
Het Portugese bedrijf Via Verde wordt de hoofddienstaanbieder voor free flow tolheffing, dat in 2024 voor het eerst in Nederland wordt ingevoerd bij de Blankenburgverbinding. Via Verde won de Europese aanbesteding die de RDW daarvoor had uitgeschreven. De aanbieder is in principe ook beschikbaar voor andere tolheffingsprojecten. >>
Staatssecretaris Alexandra van Huffelen heeft woensdag het landelijke Algoritmeregister gelanceerd. Daarin moeten alle algoritmes komen te staan die door Nederlandse overheden worden gebruikt. Burgers, onder wie vooral onderzoekers en programmeurs, moeten zo inzicht krijgen in het doel en de werking van algoritmes. >>