De Lelylijn is mogelijk een succesvolle opleving van robuuste noordelijke samenwerking, aldus Friso de Zeeuw. Om het beoogde resultaat veilig te stellen, geeft hij het Noorden vijf adviezen mee. >>
Pogingen om woningbouwprojecten te versnellen lijken soms op vechten tegen de bierkaai. Het zou helpen als ook de procedures wat kunnen worden ingekort. Minister Hugo de Jonge onderzoekt op dit moment de mogelijkheden, en Jos Feijtel geeft hem graag al wat suggesties op landelijk, provinciaal en lokaal niveau. >>
Gemeenten bouwen graag lege panden in het centrum om tot woningen. Doe niet, vindt Theo Föllings. Voor een levendige binnenstad zijn juist bedrijven onmisbaar. 'Als het licht in de winkels en kantoren uitgaat, gaat de avondstad aan.' >>
Als Nederland procedureel blijft denken, bouwen we onze ruimte onaangenaam en inefficiënt vol. De Omgevingswet is niet het gedroomde antwoord. Dat zegt landschapsarchitect Adriaan Geuze tijdens een lezing over de toekomst van de Nederlandse ruimtelijke ordening. Hij houdt een dringend pleidooi voor systemisch denken: ‘Ons huidig denken is impotent en lost onze ruimtelijke opgaven, grootschalig en meerjarig, niet op.' >>
Modulaire biobased woningbouw is een mogelijk antwoord op de woningnood én de tekorten in de bouw. Maar voor opschaling moeten beleidsmakers, ontwerpers en bouwvakkers elkaar wel beter snappen, analyseert Joke Dufourmont van het AMS Institute. 'Leid bouwvakkers niet volledig los op van bouwkundigen. Zodat de ontwerpers ook de dagelijkse praktijk van biobased ingrepen goed kennen.' >>
Geen megadatacentra en geen grote distributiebedrijven meer, grote CO2-uitstoters versneld sluiten of dwingen tot opschonen van hun activiteiten, geen nieuwe generatie reuzenwindmolens op land, Schiphol afknijpen en de opening van Lelystad Airport blokkeren, Tata Steel liefst sluiten, stikstofpiekbelasters zo snel mogelijk uitkopen, geen gaswinning meer uit onze ondergrond en al helemaal geen ondergrondse opslag van CO2. We leven in een samenleving die wel de lusten maar steeds minder de lasten wenst te dragen van onze economische ontwikkeling. Dat stelt de overheid voor een megadilemma. >>
Recent verscheen de tweede versie van de Handreiking Gemeentelijke Opvang Oekraïners. Het is een heel bruikbaar document, met een pikant advies over hoe om te gaan met plannen die niet passen in de lopende bestemmingsplannen. Er zijn geen recente precedenten zijn waarin zo nadrukkelijk door het kabinet wordt geadviseerd de geldende spelregels even buiten werking te stellen, schrijft Jos Feijtel. >>
We gaan ervoor zorgen dat het proces om woningen te realiseren efficiënter is en ingekort wordt. En dat belemmeringen om woningen te realiseren worden gemitigeerd, met oog voor kwaliteit en toekomstbestendigheid van de woning en leefomgeving. Deze dappere toezegging gaat minister Hugo de Jonge niet waarmaken, schrijft Friso de Zeeuw. >>
Er zijn van die dingen die in de ruimtelijke ordening vaak over het hoofd worden gezien. Hekken bijvoorbeeld. Ze perken overal onze ruimte in, maar krijgen weinig aandacht. Ten onrechte, stelt planoloog Martin van der Maas. In deze anti-ode aan de hekken zet hij ze eens flink in de schijnwerpers. >>
Het stikstokstofplan van minister Christiane van der Wal heeft sterke kanten. De brede, integrale en gebiedsgerichte benadering spreekt aan. Maar er zijn ook nog te veel zwakke elementen, schrijft Friso de Zeeuw. De combinatie van gebrek aan expertise bij het ministerie van LNV en haar eigen, impulsieve presentatie hebben tot een valse start geleid als het om de grondstrategie gaat. >>