De Lelylijn moet een snelle verbinding zijn die positieve effecten heeft op het milieu zonder schade aan de natuur. Dat blijkt uit de raadpleging over een nieuwe treinverbinding tussen Amsterdam en Noord-Nederland, waarop 11.000 mensen hebben gereageerd. Het was de eerste keer dat zo vroeg in het proces en op deze schaal een participatietraject werd opgestart. >>
Om Nederlanders vaker korte ritjes te laten fietsen naar bijvoorbeeld werk, sport of vrienden, is de Rijksoverheid de nieuwe publiekscampagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst’ gestart. >>
In de Utrechtse binnenstad kost een gemeentelijke vergunning om in de buurt van de woning te mogen parkeren 578 euro. Daarmee stoot de Domstad Amsterdam van de troon als duurste parkeerstad. Dat meldt Vereniging Eigen Huis, dat de prijzen voor gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra onderzocht. >>
Nog lang niet alle gemeenten zijn aangeschoven bij het overleg over de pMIEK, het provinciale Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat. Daarin worden onder meer de prioriteiten voor aansluitingen op het energienet vastgelegd. Er is haast bij, liet de Rhedense wethouder en VNG-aanspreekpunt Paul Hofman weten tijdens een persgesprek. >>
Met het huidige beleid zullen batterijen de piekbelasting op het elektriciteitsnetwerk juist verhogen. Afnamenetcongestie oplossen is met de huidige batterijen technisch en economisch niet mogelijk. Het beleid moet zich dus richten op batterijen congestieneutraal aansluiten. Dat stelt onderzoeksbureau CE Delft. >>
De meeste Nederlanders vinden werk of voorzieningen goed bereikbaar. Daarbij is nauwelijks verschil tussen de stads- en plattelandsbewoners. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid na nieuw onderzoek. >>
De 25-kilometergrens blijft van kracht bij stikstofberekeningen. Milieuorganisaties betoogden dat stiktstof veel verder kan neerslaan, maar de Raad van State oordeelt in een tussenvonnis dat berekenen tot 25 kilometer aanvaardbaar is. Het vervallen van de grens zou bouw- en infraprojecten moeilijker maken. >>
De auto is het populairste vervoermiddel in Nederland en zorgt er volgens minister Mark Harbers van IenW voor dat ‘iedereen naar werk, familie of sport’ kan. Hij vindt dus dat gemeenten door het hele land ruimte moeten blijven geven aan de vierwielers. ‘Het beste tijdperk van de auto ligt nog voor ons.’ >>
In Amsterdam is in februari een nieuwe fietsenstalling geopend waar circa zevenduizend fietsen kunnen worden gestald. De stalling is ondergronds en zelfs deels onder water. Op deze manier heeft de hoofdstad een oplossing gevonden voor een probleem van veel gemeenten: hoe laat je een toenemend aantal fietsers veilig hun tweewieler stallen, zonder dat dit ten kosten gaat van openbare leefruimte? >>
Steeds meer mensen gebruiken de fiets en het openbaar vervoer voor woon-werkverkeer, maar dat valt nog in het niet bij het gebruik van de auto door forensen. Thuiswerken blijft ook populair. Dat blijkt uit het Landelijk Reizigersonderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. >>