Een van de grootste factoren die de versnelling van de energietransitie tegenhoudt is het Not In My Back Yard-effect (nimby). Dit effect houdt in dat er vanuit de maatschappij wel veel vraag is naar het gebruik van duurzame energieopwekkingsmethodes, maar dat niemand bereid is om daar iets voor op te geven. Dit effect treedt vooral op bij projecten in de ruimtelijke ordening bij personen, organisaties of zelfs gemeenten die niet direct profijt hebben bij de ingreep. De (vaak ruimtelijke) ingreep schaadt de belangen van deze groep. De Nederlandse term voor nimby is nivea: Niet In Voor- En Achtertuin. Deze term is echter minder bekend.
Behoud van ruimtelijke kwaliteit
Veel burgers zien nimby echter als iets goeds. Zij zien dit als verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leefomgeving. Bij deze burgers leeft de angst dat na verloop van tijd heel Nederland onleefbaar is geworden door alle ingrijpende aanpassingen in het (energie)landschap.
Het nimby-effect is onder andere te voorkomen door participatie mogelijk te maken. Door het bieden van vrijheid om zelf activiteiten te ondernemen, zoals met de Omgevingswet gedaan wordt, ontstaat er meer maatschappelijk draagvlak voor duurzame projecten en gebiedsontwikkeling.
Vervoer op batterijen is de efficiëntste manier om mobiliteit CO2-neutraal te maken. De ruimtevraag voor een volledig elektrisch wagenpark is relatief klein. Waterstof en synthetische brandstoffen zijn een alternatief voor grotere vervoersmiddelen, maar daarvoor is veel meer ruimte nodig. Dat blijkt uit onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. >>
In Noorwegen is 80 procent van de nieuw-verkochte auto’s elektrisch. Dat is extreem hoog, maar in Nederland is het aandeel elektrische auto’s ook al bijna een kwart. Terwijl het een paar jaar geleden nog maar 3 procent was. Als al die elektriciteit duurzaam wordt opgewekt, raken we echt op streek met de energietransitie in Nederland. >>
Op Ameland wordt een test gedaan met opslag van zonne-energie via waterstof. Daarmee wil de gemeente kijken of het eiland deels zelfvoorzienend kan worden. Een verzwaring van het elektriciteitsnet naar het vasteland zou door energieopslag met een waterstofaggregaat niet nodig zijn. De pilot maakt onderdeel uit van het Duits-Nederlandse Interreg-project H2Watt. >>
Om de veiligheid van windmolens te garanderen, is een APK-keuring nodig voor oudere turbines. Die moet worden gedaan door een onafhankelijke instantie, bijvoorbeeld de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat bepleit emeritus hoogleraar windenergie Gerard van Bussel op Nu.nl. Afgelopen week brak een windmolen in Zeewolde en vielen de brokstukken op een verlaten dijk. >>