De winning van het aardgas uit de Groningse bodem levert steeds ernstigere aardbevingen op. Huizen verzakken, scheuren ontstaan en hele constructies worden onveilig. De bevingsproblematiek waar de Groningers mee kampen, zorgt voor een enorm urgentiebesef als het gaat om de energietransitie. Ook bij de Nederlandse overheid is dit besef ontstaan. Op 29 maart 2018 heeft de Nederlandse regering besloten de gaskraan in Groningen per 2030 helemaal dicht te willen hebben en indien mogelijk nog eerder. In 2018 bedroeg de gaswinning uit het Groningenveld maximaal 21,6 miljard Nm3. Per 2030 zal dit teruggebracht moeten zijn tot 0.
Alternatief gas
Deze gasstop geeft de provincie Groningen de mogelijkheid om nog harder in te zetten op alternatieve vormen van energie. Een van deze vormen is waterstof. In februari 2019 heeft de provincie Groningen samen met andere partijen en de provincie Drenthe de investeringsagenda waterstof Noord-Nederland opgesteld. De noordelijke provincies willen met dit initiatief massaal inzetten op waterstof.
Vervoer op batterijen is de efficiëntste manier om mobiliteit CO2-neutraal te maken. De ruimtevraag voor een volledig elektrisch wagenpark is relatief klein. Waterstof en synthetische brandstoffen zijn een alternatief voor grotere vervoersmiddelen, maar daarvoor is veel meer ruimte nodig. Dat blijkt uit onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. >>
In Noorwegen is 80 procent van de nieuw-verkochte auto’s elektrisch. Dat is extreem hoog, maar in Nederland is het aandeel elektrische auto’s ook al bijna een kwart. Terwijl het een paar jaar geleden nog maar 3 procent was. Als al die elektriciteit duurzaam wordt opgewekt, raken we echt op streek met de energietransitie in Nederland. >>
Op Ameland wordt een test gedaan met opslag van zonne-energie via waterstof. Daarmee wil de gemeente kijken of het eiland deels zelfvoorzienend kan worden. Een verzwaring van het elektriciteitsnet naar het vasteland zou door energieopslag met een waterstofaggregaat niet nodig zijn. De pilot maakt onderdeel uit van het Duits-Nederlandse Interreg-project H2Watt. >>
Om de veiligheid van windmolens te garanderen, is een APK-keuring nodig voor oudere turbines. Die moet worden gedaan door een onafhankelijke instantie, bijvoorbeeld de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat bepleit emeritus hoogleraar windenergie Gerard van Bussel op Nu.nl. Afgelopen week brak een windmolen in Zeewolde en vielen de brokstukken op een verlaten dijk. >>