De kosten van de energietransitie zijn enorm. We moeten minder energie gebruiken, de energie die we gebruiken moet duurzaam opgewekt worden en daarvoor moet ook onze infrastructuur veranderen. Het PBL concludeerde in 2017 dat een emissiereductie van 95 procent is te halen met investeringen van 3,5 tot 5,5 miljard euro per jaar. In datzelfde jaar was slechts 6,6 procent van het energieverbruik van Nederland duurzaam. Met het sluiten van fossiele energiecentrales gaan 6000 tot 10.000 banen verloren. Tegelijkertijd komen er 39.000 tot 72.000 banen in de duurzaamheidssector bij, geeft het ECN aan. De nieuwe banen in de duurzaamheidssector kunnen echter niet een-op-een ingevuld worden door de verliezen van de andere sector. Omscholing is dus nodig voor deze groep.
CO2-heffing
Sinds 2005 betalen bedrijven via het Europees systeem voor emissiehandel (ETS) voor de uitstootrechten van broeikasgassen. Daarnaast betalen bedrijven (en burgers) energiebelasting. Ook wordt al enige tijd gedebatteerd over het invoeren van een aparte CO2-belasting voor het bedrijfsleven, boven op het bestaande handelssysteem. De Nederlandse bank (DNB) berekende in 2018 dat een belasting van 50 euro per ton CO2 miljarden zou opleveren voor de schatkist en geen grote gevolgen zou hebben voor de Nederlandse economie als geheel. Sommige bedrijven die door de bestaande productiemethoden gedwongen zijn om CO2 uit te stoten, zoals staalproducenten, zullen deze heffingen niet aankunnen en mogelijkerwijs failliet gaan. Een CO2-heffing lijkt er voorlopig dan ook niet te komen.
De provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel gaan samen met de Duitse deelstaat Nedersaksen een waterstofregio vormen. Voor deze zogenaamde Crossborder Hydrogen Valley is deze week een overeenkomst ondertekend. Met de samenwerking hopen de provincies en Nedersaksen EU-gelden los te krijgen. >>
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft met een nieuw kader voor waterstofpilots netbeheerders en energieleveranciers ruimte om ervaring op te doen met waterstof in de gebouwde omgeving. Daarin staat onder meer dat pilots zijn toegestaan als de leverantie niet in het geding komt. Het ministerie van EZK werkt nog aan een beleidskader voor veiligheid. >>
Het kabinet komt in het najaar met voorkeurslocatie voor twee mogelijke nieuwe kerncentrales. In het voorjaar van 2023 volgt dan een wetsvoorstel voor consultatie. Het streven is dat de Tweede Kamer eind volgend jaar beslist over de nieuwe centrales. Dat schrijft minister Rob Jetten voor Klimaat en Energie aan de Tweede Kamer. >>
Voor datacenters die niet onder het Ontwerpbesluit met regels voor de vestiging van hyperscale datacenters vallen, is ook nationaal beleid nodig. Dat stelt gedeputeerde Ilse Zaal als portefeuillehouder Ruimtelijke Economie bij het Interprovinciaal Overleg (IPO). Naast voorwaarden voor de locatie, noemt ze minimale impact op de omgeving en energieneutraliteit als mogelijke normen. >>