De energietransitie zal de komende 20 jaar flink onze vorm van gebiedsontwikkeling gaan veranderen. De investeringen in duurzame energieopwekking, -opslag, -distributie, -besparing, het wagenpark en de verkeersinfrastructuur hebben vergaande invloed op gebiedsontwikkeling.
Dat energie-infrastructuur in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen bij de inrichting van de landschap en zelfs onze samenleving als geheel, is niet onbekend. Om de ruimtelijke kwaliteit te behouden en te verbeteren zullen ontwikkelaars en ontwerpers samen moeten gaan bepalen hoe de inpassing van windmolens en zonnepanelen op beschikbare daken en zonneweiden moet verlopen. Door energieopwekking als kunstobject in te zetten kan een hoogwaardig energielandschap ontstaan.
Veranderingen
Projectontwikkelaars en gemeenten zullen nieuwe woonwijken gasloos moeten inrichten dankzij de Wet voortgang energietransitie. Daarnaast zal de ontwikkeling van voorzieningen voor opslag en distributie in het omgevingsontwerp meegenomen moeten worden. Ook zal de huidige infrastructuur voor elektriciteitsdistributie voor het verkeer moeten worden aangepast. De ontwikkeling van elektrische auto’s en de daarbij behorende laadstations in combinatie met deelauto’s, vormen een aanknopingspunt om het autogebruik op een andere wijze te organiseren en vorm te geven. Ook op wijkniveau kan bijvoorbeeld de overweging gemaakt worden om autovrij te ontwerpen en met deelhubs voor duurzaam vervoer te werken.
Participatie in de energietransitie van zowel burgers als bedrijven is ook voor de gebiedsontwikkeling van belang. Het oprichten van energiecoöperaties, zoals in een energiedemocratie wordt gedaan, gaat bijdragen aan nieuwe woonvormen. Een voorbeeld hiervan is de off-the-gridwijk. Deze zal op gebied van infrastructuur, opslag en distributiemethoden van energie verschillen van een reguliere woonwijk.
Vervoer op batterijen is de efficiëntste manier om mobiliteit CO2-neutraal te maken. De ruimtevraag voor een volledig elektrisch wagenpark is relatief klein. Waterstof en synthetische brandstoffen zijn een alternatief voor grotere vervoersmiddelen, maar daarvoor is veel meer ruimte nodig. Dat blijkt uit onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. >>
In Noorwegen is 80 procent van de nieuw-verkochte auto’s elektrisch. Dat is extreem hoog, maar in Nederland is het aandeel elektrische auto’s ook al bijna een kwart. Terwijl het een paar jaar geleden nog maar 3 procent was. Als al die elektriciteit duurzaam wordt opgewekt, raken we echt op streek met de energietransitie in Nederland. >>
Op Ameland wordt een test gedaan met opslag van zonne-energie via waterstof. Daarmee wil de gemeente kijken of het eiland deels zelfvoorzienend kan worden. Een verzwaring van het elektriciteitsnet naar het vasteland zou door energieopslag met een waterstofaggregaat niet nodig zijn. De pilot maakt onderdeel uit van het Duits-Nederlandse Interreg-project H2Watt. >>
Om de veiligheid van windmolens te garanderen, is een APK-keuring nodig voor oudere turbines. Die moet worden gedaan door een onafhankelijke instantie, bijvoorbeeld de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat bepleit emeritus hoogleraar windenergie Gerard van Bussel op Nu.nl. Afgelopen week brak een windmolen in Zeewolde en vielen de brokstukken op een verlaten dijk. >>