Met de geplande invoering van de Omgevingswet in 2021 worden 26 wetten gebundeld en worden alle procedures omgevormd tot één procedure. Die procedure gaat bovendien van 26 naar 8 weken. De Omgevingswet gaat meer ruimte genereren voor burgers en maakt het mogelijk om initiatieven sneller op te starten.
De inzet van (nieuwe) energiesystemen, zoals zonneweides, windturbines op land, gasvrije wijken en bodemenergie hebben impact op de fysieke leefomgeving. Deze ingrepen vragen om keuzes; waar gaan we de fysieke leefomgeving benutten en waar juist beschermen? Met de invoering van de Omgevingswet krijgen overheden nieuwe instrumenten, waaronder bestuurlijke afwegingsruimte, flexibiliteit en vereenvoudiging om beter maatwerk te leveren. Overheden kunnen met de Omgevingswet integrale afwegingen vastleggen in het omgevingsplan en de omgevingsverordening. Juist díe juridische mogelijkheid is een enorme meerwaarde ten opzichte van de oude situatie. Daarnaast wordt energietransitie een integraal onderdeel van het omgevingsbeleid.
Voor het bedrijfsleven en voor burgers biedt de Omgevingswet meer mogelijkheden om zelfstandig energie-gerelateerde projecten te starten. De Omgevingswet stimuleert participatie en maakt het opstarten van burgerinitiatieven makkelijker. Een concreet voorbeeld is het gemak om energiecoöperaties op te richten. Ook kan met de Omgevingswet en de daarbij behorende omgevingsvisie duidelijker gekeken worden welke energetische maatregelen waar in ons landschap mogen, kunnen en gewenst zijn.
Vervoer op batterijen is de efficiëntste manier om mobiliteit CO2-neutraal te maken. De ruimtevraag voor een volledig elektrisch wagenpark is relatief klein. Waterstof en synthetische brandstoffen zijn een alternatief voor grotere vervoersmiddelen, maar daarvoor is veel meer ruimte nodig. Dat blijkt uit onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. >>
In Noorwegen is 80 procent van de nieuw-verkochte auto’s elektrisch. Dat is extreem hoog, maar in Nederland is het aandeel elektrische auto’s ook al bijna een kwart. Terwijl het een paar jaar geleden nog maar 3 procent was. Als al die elektriciteit duurzaam wordt opgewekt, raken we echt op streek met de energietransitie in Nederland. >>
Op Ameland wordt een test gedaan met opslag van zonne-energie via waterstof. Daarmee wil de gemeente kijken of het eiland deels zelfvoorzienend kan worden. Een verzwaring van het elektriciteitsnet naar het vasteland zou door energieopslag met een waterstofaggregaat niet nodig zijn. De pilot maakt onderdeel uit van het Duits-Nederlandse Interreg-project H2Watt. >>
Om de veiligheid van windmolens te garanderen, is een APK-keuring nodig voor oudere turbines. Die moet worden gedaan door een onafhankelijke instantie, bijvoorbeeld de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat bepleit emeritus hoogleraar windenergie Gerard van Bussel op Nu.nl. Afgelopen week brak een windmolen in Zeewolde en vielen de brokstukken op een verlaten dijk. >>