Wat is de invloed van de energietransitie op de werkgelegenheid in Nederland? Met het sluiten van fossiele energiecentrales gaan veel banen verloren. Tegelijkertijd komen er ook veel banen in de duurzaamheidssector bij. In een onderzoek van Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) uit maart 2019 bleek dat er 6.000 tot 11.000 fte’s verdwijnen in de olie- en kolensector. Daar staat tegenover dat er per saldo 39.000 tot 72.000 voltijdsbanen bijkomen in 2030. Voor elke verloren baan in fossiele sectoren (kolen, olie) komen er zeven klimaatbanen terug. In deze berekeningen is uitgegaan van de klimaatadaptatie plannen zoals deze in het klimaatakkoord van 2015 staan.
Het stijgen van de werkgelegenheid brengt een aantal problemen met zich mee. De nieuwe werkgelegenheid doet zich voornamelijk voor op gebieden zoals projectmanagement en in de technische sector. Op beide van deze vakgebieden zijn momenteel hevige tekorten. Er ontstaan dus banen die niet één-op-één ingevuld kunnen worden door de verliezen van de andere sector. Vanuit verschillende partijen wordt daarom geroepen om omscholing voor deze transitie verder te stimuleren.
Vervoer op batterijen is de efficiëntste manier om mobiliteit CO2-neutraal te maken. De ruimtevraag voor een volledig elektrisch wagenpark is relatief klein. Waterstof en synthetische brandstoffen zijn een alternatief voor grotere vervoersmiddelen, maar daarvoor is veel meer ruimte nodig. Dat blijkt uit onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. >>
In Noorwegen is 80 procent van de nieuw-verkochte auto’s elektrisch. Dat is extreem hoog, maar in Nederland is het aandeel elektrische auto’s ook al bijna een kwart. Terwijl het een paar jaar geleden nog maar 3 procent was. Als al die elektriciteit duurzaam wordt opgewekt, raken we echt op streek met de energietransitie in Nederland. >>
Op Ameland wordt een test gedaan met opslag van zonne-energie via waterstof. Daarmee wil de gemeente kijken of het eiland deels zelfvoorzienend kan worden. Een verzwaring van het elektriciteitsnet naar het vasteland zou door energieopslag met een waterstofaggregaat niet nodig zijn. De pilot maakt onderdeel uit van het Duits-Nederlandse Interreg-project H2Watt. >>
Om de veiligheid van windmolens te garanderen, is een APK-keuring nodig voor oudere turbines. Die moet worden gedaan door een onafhankelijke instantie, bijvoorbeeld de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat bepleit emeritus hoogleraar windenergie Gerard van Bussel op Nu.nl. Afgelopen week brak een windmolen in Zeewolde en vielen de brokstukken op een verlaten dijk. >>