Met de ingang van 1 juli 2018 moeten alle nieuw te bouwen woningen aardgasvrij zijn om een omgevingsvergunning te ontvangen. Dit is vastgelegd in de Wet voortgang energietransitie (wet VET).Deze wet moet het mogelijk maken de energietransitie te versnellen.
Het is wel mogelijk om woningen die al een vergunning hadden of die vóór 1 juli 2018 zijn ingediend op aardgas aan te sluiten. Dit gold op het moment van invoering voor circa 80.000 tot 100.000 woningen Ongeveer de helft van deze woningen had in de plannen nog wel een gasaansluiting. Vanuit de netbeheerders wordt echter aangemoedigd om ook deze projecten aardgasvrij te voltooien.
De wet VET is geldend voor:
Het verbod op aardgas in nieuwbouw is een verdienste van de Wet voortgang energietransitie. Het is wel mogelijk om bij zwaarwegende redenen van algemeen belang een uitzondering te maken. Het is aan het college van B en W in de desbetreffende gemeente om deze afweging te maken. In principe wordt de ‘Nee, tenzij’-methode gehandhaafd.
Onder zwaarwegende redenen worden verstaan:
'Elk bedrijventerrein zal plaats moeten bieden aan een tot maximaal drie distributiecentra. Hiervoor pleit Tim Beckmann, een van de grondleggers van de belangenorganisatie Dutch Industrial & Logistics Association (Dilas) in vakblad BT. >>
Bedrijven in de regio Groot-Amsterdam en Eindhoven lopen voorop in de transitie naar een duurzame economie. Beide regio's profiteren met name van stedelijke dichtheid en de nabijheid van veel kennisintensieve bedrijven. Verschillen met andere regio's zijn volgens het onderzoek van de Rabobank niet groot. >>
Door personeel- en expertisetekort hebben gemeenten en provincies moeite met de uitvoering van de energietransitie. Adviesbureaus nemen het werk daarom vaker over. Experts waarschuwen voor ontbrekend toezicht en commerciële invloeden. >>
De deelauto breekt door in Utrecht. Het aantal deelauto’s groeide in de afgelopen drie jaar van 500 naar bijna 900. De gemeente Utrecht wil het succes van het deelgebruik uitbouwen met een zogeheten 'free-floating'-pilot, waarmee auto's na gebruik niet verplicht terug moeten worden gebracht naar het opstappunt. >>