In 2018 werd slechts 7,3 procent van onze energievraag op duurzame wijze geproduceerd. Het voorgaande jaar was dit 6,6 procent. Deze stijging met 0,7 procent, is niet genoeg om de doelen van de energietransitie voor 2050 te halen. Om de klimaatdoelen, die op de klimaatconferentie in Parijs zijn vastgesteld, te halen is een versnelling nodig. Hieronder staan enkele voorbeelden om de energietransitie te versnellen:
Hoe meer mensen achter het einddoel staan, hoe sneller het bereikt wordt. Er zijn in Nederland verschillende groepen die niet of niet volledig achter de energietransitie staan. De argumenten voor deze stelling verschillen van de urgentie van het probleem niet willen zien of andere problemen prioriteren, tot het niet begrijpen waarom de energietransitie nodig is.
Als ook deze groepen een grotere bereidheid ontwikkelen voor het versnellen van de energietransitie, ontstaat al snel een grotere druk op de politiek om bezig te gaan, ontstaan er meer burgerinitiatieven en zal ook op individueel gebied verduurzaming toenemen.
Nederland is een land van innovatie. Ook op gebied van duurzame energie wordt geëxperimenteerd. Onderwijsinstellingen doen onderzoek naar het verbeteren van technieken en innovaties. Naast onderzoeken is het ook van cruciaal belang dat deze nieuwe technieken direct worden toegepast.
Onze samenleving is gespecialiseerder dan ooit. Duurzaamheid is daar geen uitzondering op. Er is veel gespecialiseerde kennis bij verschillende instanties en bedrijven op het gebied van energie en duurzame technieken. Door samen te werken kan deze kennis gekoppeld worden. Nieuwe oplossingen kunnen ontstaan en nieuwe samenwerkingsverbanden die op hun beurt nog meer innovatie aansporen. Niet alleen binnen de energiesector moet naar deze samenwerking gezocht worden. Ook in andere sectoren zoals techniek zijn er veel veranderingen die de technische kant kunnen versnellen.
'Elk bedrijventerrein zal plaats moeten bieden aan een tot maximaal drie distributiecentra. Hiervoor pleit Tim Beckmann, een van de grondleggers van de belangenorganisatie Dutch Industrial & Logistics Association (Dilas) in vakblad BT. >>
Bedrijven in de regio Groot-Amsterdam en Eindhoven lopen voorop in de transitie naar een duurzame economie. Beide regio's profiteren met name van stedelijke dichtheid en de nabijheid van veel kennisintensieve bedrijven. Verschillen met andere regio's zijn volgens het onderzoek van de Rabobank niet groot. >>
Door personeel- en expertisetekort hebben gemeenten en provincies moeite met de uitvoering van de energietransitie. Adviesbureaus nemen het werk daarom vaker over. Experts waarschuwen voor ontbrekend toezicht en commerciële invloeden. >>
De deelauto breekt door in Utrecht. Het aantal deelauto’s groeide in de afgelopen drie jaar van 500 naar bijna 900. De gemeente Utrecht wil het succes van het deelgebruik uitbouwen met een zogeheten 'free-floating'-pilot, waarmee auto's na gebruik niet verplicht terug moeten worden gebracht naar het opstappunt. >>