In 2018 werd slechts 7,3 procent van onze energievraag op duurzame wijze geproduceerd. Het voorgaande jaar was dit 6,6 procent. Deze stijging met 0,7 procent, is niet genoeg om de doelen van de energietransitie voor 2050 te halen. Om de klimaatdoelen, die op de klimaatconferentie in Parijs zijn vastgesteld, te halen is een versnelling nodig. Hieronder staan enkele voorbeelden om de energietransitie te versnellen:
Hoe meer mensen achter het einddoel staan, hoe sneller het bereikt wordt. Er zijn in Nederland verschillende groepen die niet of niet volledig achter de energietransitie staan. De argumenten voor deze stelling verschillen van de urgentie van het probleem niet willen zien of andere problemen prioriteren, tot het niet begrijpen waarom de energietransitie nodig is.
Als ook deze groepen een grotere bereidheid ontwikkelen voor het versnellen van de energietransitie, ontstaat al snel een grotere druk op de politiek om bezig te gaan, ontstaan er meer burgerinitiatieven en zal ook op individueel gebied verduurzaming toenemen.
Nederland is een land van innovatie. Ook op gebied van duurzame energie wordt geëxperimenteerd. Onderwijsinstellingen doen onderzoek naar het verbeteren van technieken en innovaties. Naast onderzoeken is het ook van cruciaal belang dat deze nieuwe technieken direct worden toegepast.
Onze samenleving is gespecialiseerder dan ooit. Duurzaamheid is daar geen uitzondering op. Er is veel gespecialiseerde kennis bij verschillende instanties en bedrijven op het gebied van energie en duurzame technieken. Door samen te werken kan deze kennis gekoppeld worden. Nieuwe oplossingen kunnen ontstaan en nieuwe samenwerkingsverbanden die op hun beurt nog meer innovatie aansporen. Niet alleen binnen de energiesector moet naar deze samenwerking gezocht worden. Ook in andere sectoren zoals techniek zijn er veel veranderingen die de technische kant kunnen versnellen.
Vervoer op batterijen is de efficiëntste manier om mobiliteit CO2-neutraal te maken. De ruimtevraag voor een volledig elektrisch wagenpark is relatief klein. Waterstof en synthetische brandstoffen zijn een alternatief voor grotere vervoersmiddelen, maar daarvoor is veel meer ruimte nodig. Dat blijkt uit onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. >>
In Noorwegen is 80 procent van de nieuw-verkochte auto’s elektrisch. Dat is extreem hoog, maar in Nederland is het aandeel elektrische auto’s ook al bijna een kwart. Terwijl het een paar jaar geleden nog maar 3 procent was. Als al die elektriciteit duurzaam wordt opgewekt, raken we echt op streek met de energietransitie in Nederland. >>
Op Ameland wordt een test gedaan met opslag van zonne-energie via waterstof. Daarmee wil de gemeente kijken of het eiland deels zelfvoorzienend kan worden. Een verzwaring van het elektriciteitsnet naar het vasteland zou door energieopslag met een waterstofaggregaat niet nodig zijn. De pilot maakt onderdeel uit van het Duits-Nederlandse Interreg-project H2Watt. >>
Om de veiligheid van windmolens te garanderen, is een APK-keuring nodig voor oudere turbines. Die moet worden gedaan door een onafhankelijke instantie, bijvoorbeeld de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat bepleit emeritus hoogleraar windenergie Gerard van Bussel op Nu.nl. Afgelopen week brak een windmolen in Zeewolde en vielen de brokstukken op een verlaten dijk. >>