'Elk bedrijventerrein zal plaats moeten bieden aan een tot maximaal drie distributiecentra. Hiervoor pleit Tim Beckmann, een van de grondleggers van de belangenorganisatie Dutch Industrial & Logistics Association (Dilas) in vakblad BT. >>
Bedrijven in de regio Groot-Amsterdam en Eindhoven lopen voorop in de transitie naar een duurzame economie. Beide regio's profiteren met name van stedelijke dichtheid en de nabijheid van veel kennisintensieve bedrijven. Verschillen met andere regio's zijn volgens het onderzoek van de Rabobank niet groot. >>
Door personeel- en expertisetekort hebben gemeenten en provincies moeite met de uitvoering van de energietransitie. Adviesbureaus nemen het werk daarom vaker over. Experts waarschuwen voor ontbrekend toezicht en commerciële invloeden. >>
De deelauto breekt door in Utrecht. Het aantal deelauto’s groeide in de afgelopen drie jaar van 500 naar bijna 900. De gemeente Utrecht wil het succes van het deelgebruik uitbouwen met een zogeheten 'free-floating'-pilot, waarmee auto's na gebruik niet verplicht terug moeten worden gebracht naar het opstappunt. >>
De uitbreiding en aanscherping van de milieuzones voor het verkeer in Londen gaat gepaard met grootschalige protesten. Honderden camera's werden de afgelopen weken gestolen of vernield. Sommige bewoners zijn het er niet mee eens dat ze straks niet meer de weg op mogen met hun vervuilende auto of daarvoor een stevige tolheffing moeten betalen. Is er wel voldoende draagvlak voor milieuzones, vraagt Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, zich af. >>
Voor zero-emissiezones zijn laadpalen nodig, veel laadpalen. Alleen dan kunnen voldoende elektrische voertuigen worden opgeladen voor emissievrije stadsdistributie. Meerdere gemeenten willen in 2025 starten met de invoering van een uitstootvrije zone, maar dan gooit netcongestie roet in het eten. Of toch niet? >>
Maar liefst 82 procent van de monumenteigenaren wil de komende drie jaar verduurzamen. Dat blijkt uit cijfers over 2022, van de NVM en het Nationaal Restauratiefonds. Stimulerende factoren zijn de positie op de woonladder en het Nationaal Restauratiefonds. >>
Het aantal koopwoningen dat de afgelopen jaren verduurzaamde is slechts een tiende van het beoogde aantal. De Versnelcoalitie voor Groene Woninginvesteringen wil dat veranderen, en vraagt het Rijk om verduurzamingsleningen toegankelijker te maken zodat het meer woningbezitters bereikt. >>
Dit zijn onze meest gelezen, meest opmerkelijke of meest leerzame verhalen van afgelopen halfjaar. Voor als je die gemist hebt. >>
Leiden kiest ervoor om haar verdichtingsopgave volledig binnenstedelijk in te vullen. De stad kijkt bij het inrichten van de leefomgeving daarom altijd eerst naar de ondergrond, want verdichting boven de grond legt nu eenmaal een grote druk op de bodem. Op het aanstaande Stedelijk Interieur Congres deelt de stad haar opgave en oplossingen. ‘Krijgen we het onder de grond ingepast, dan is het vaak boven de grond ook goed’, zegt wethouder Ashley North (Klimaat, Mobiliteit en Financiën). >>