De ANWB zag de toenemende drukte op de weg na corona op de weg niet aankomen. Gedragsexperts wel. Dat nieuw gedrag automatisch gewoontegedrag wordt als het maar vaak genoeg plaatsvindt, is een fabeltje. Laten we hier lessen uit trekken voor de energiecrisis, zodat we hier wel een blijvende veranding van maken. >>
Naar verwachting komt het niveau van het wegverkeer dit jaar boven het pre-covid niveau van 2019 uit, meldt het KiM. Ook de komende jaren houdt de groei van het aantal afgelegde kilometers per auto aan. >>
Tijdens de eerste coronalockdown in 2020 namen CO2-emissies in Amsterdam met 40 procent af. Ook na versoepelingen bleef de uitstoot ‘verrassend laag’. Dat meldt de Wageningen University en Research (WUR) op basis van Europees onderzoek. >>
De financiële coronasteun voor de ov-sector wordt verlengd tot het einde van dit jaar, maakte het kabinet gistermiddag bekend. Toch roept de sector nu om een vangnet voor na 2022. Dat komt omdat het naar verwachting veel langer duurt voordat de vanoudse reizigersaantallen weer terug zijn. ‘Als er in 2023 geen steun is, moeten we waarschijnlijk gaan afschalen’, zegt branchevereniging OV-NL. >>
De coronapandemie heeft nauwelijks ruimtelijke impact op de stad. Op basis van verschillende onderzoeken en historische paralellen verwacht Bureau Stedelijke Planning (part of Sweco) dat er slechts wat ‘milde bijwerkingen’ van het virus in de stad zullen blijven. Andere drijvende krachten hebben een groter effect op de stad en haar omgeving. >>
Het aantal inwoners van ’s lands grootste steden groeide in 2021 bijna weer als vanouds. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De bevolkingstoename komt vooral door aantrekkende buitenlandse migratie. Tegelijkertijd trekken jonge gezinnen steeds vaker weg uit de grote stad. >>
‘De stad’ overleeft ook corona. Aanvankelijke doemscenario’s zijn afgewend en Covid-19 lijkt niet voor grote trendbreuken te hebben gezorgd. Bestaande trends zijn juist versneld. Uit de Amsterdamse ‘coronagesprekken’ blijkt dat de stad toch ook nu weer ‘leert’ van een recente pandemie: een verdere fragmentatie van tijd en ruimte, de herontdekking van ‘de buurt’ als emancipatiemachine, en de openbare ruimte als verleider. >>
Met jaarlijks zo’n 1,8 miljard korte wandelingen en ruim 500 miljoen wandelingen van vijf tot tien kilometer, wandelen Nederlanders sinds de coronacrisis steeds meer. Vooral jongeren wandelen een stuk vaker. Van de Nederlanders die meer zijn gaan wandelen, wil 83 procent dat na de pandemie blijven doen. >>
Wie bovenstaande titel ziet als variatie op ‘Death and Life of Great American Cities’ van Jane Jacobs heeft de bedoeling van Martin van der Maas goed begrepen. Het standaardwerk over stadsplanning blijft relevant, nu zelfs voor de coronapandemie, betoogt de planoloog. Hierbij een poging tot beschouwing van onze omgang met de pandemie vanuit het gedachtengoed van Jacobs >>
Na de lastige coronaperiode kan nu met zekerheid gezegd worden: investeerders en huurders hebben weer vertrouwen in de Nederlandse vastgoedmarkt. Dat blijkt uit de recentste kwartaalcijfers van JLL Nederland. Zowel de huurders- als investeerdersmarkt presteren boven verwachting. Wel zijn er aanzienlijke verschillen tussen de vastgoedsegmenten. >>