Door: Team Stadszaken.nl

13 oktober 2023 om 08:53


Foto: :Elco van Berkel / iStock.com

Vrijstelling dieselauto's remt groene transitie in steden


De grote transitie naar elektrisch rijden vindt waarschijnlijk plaats in de loop van 2030 en tot die tijd hebben de zero-emissiezones s tot die tijd weinig effect. Vanwege landelijke regels kunnen de laatste generatie diesel- en benzineauto’s tot 2030 in die uitstootvrije zones inrijden. Volgens het Delftse elektriciteits-infrastructuurbedrijf Joulz blijkt uit een marktverkenning dat veel bedrijven de overgang naar een elektrisch wagenpark op de lange baan schuiven. 


‘Mijn verwachting is dat er voor 2025 nog een grote dieselhausse losbarst, ook omdat per 2025 de aankoopbelastingsvrijstelling voor ondernemers komt te vervallen’, zegt Sytse Zuidema, CEO van Joulz in een persbericht.  

‘De meeste bedrijven zullen in de nabije toekomst slechts een klein deel van hun vloot elektrificeren om de komende vijf jaar nog te experimenteren’, verwacht hij.  

Joulz, een voormalig onderdeel van netbeheerder Stedin, specialiseert zich met name in oplossingen voor de energietransitie en tegen netcongestie. Het bedrijf adviseert klanten bij de overgang van hun “werkvloot” naar volledig elektrisch. De onderneming heeft zo’n 20.000 klanten in het Nederlandse mkb en het grootbedrijf. 

Op dit moment blijkt volgens Zuidema dat zo’n 2 à 3 procent van het wagenpark voor stadsvervoer is geëlektrificeerd. ’Er is altijd een zekere weerstand tegen grote veranderingen. De overgangsregeling in kwestie maakt de urgentie voor bedrijven om over te stappen op emissievrij vervoer er niet groter op’, zegt hij. 

‘Zeker niet als zij eind volgend jaar op de valreep nog voordelig diesel- of benzineauto’s kunnen aanschaffen.’ Dat komt omdat 2025 de bpm-vrijstelling voor ondernemers bij de aanschaf van diesel- en/of benzinevoertuigen vervalt. 

Voor 2025 wagen op verbrandingsmotor

Die ongelukkige samenkomst van wet- en regelgeving maakt het voor ondernemers volgens Joulz aantrekkelijk om nog vóór 2025 voertuigen met een verbrandingsmotor te kopen om die in de periode tot 2030 op te rijden.

Walther Ploos van Amstel, Lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam en columnist op deze site, vraagt zich ook af of de kosten van zero-emissiezones wel opwegen tegen de baten. 

‘Vooral kleine ondernemers worden hard geraakt, hebben geen toegang tot lease of ‘faire’ financiering en kunnen de investeringen in laadinfrastructuur niet dragen.’

Hij wijst erop dat de komende dagen spannend worden voor het Amsterdamse stadsbestuur, als de ondernemers kunnen inspreken op de plannen. ‘Het is ook voor hun de laatste kans om nog aanpassingen te krijgen in bijvoorbeeld termijnen, ontheffingen, vrijstellingen en subsidies. De Amsterdamse inspraak wordt de lakmoesproef voor de zero-emissiezones.’

'Netcongestie blijft probleem'

Zelfs als ondernemers er massaal voor kiezen om hun bestelbussen nog voor 2025 te elektrificeren, is er een probleem met netcongestie, zegt Zuidema. Op grote schaal overstappen op uitstootvrij vervoer wordt hoe dan ook een complexe operatie, zegt Zuidema. 

‘Voor een totale elektrificatie van het Nederlandse bedrijfswagenpark in 2050 moet op jaarbasis worden voldaan aan een vraag van 17 terawattuur. Dat is een equivalent van het huidige jaargebruik van 6,8 miljoen gemiddelde huishoudens.’

Met het huidige ‘verstopte’ elektriciteitsnet kan dit niet geleverd worden. In plaats daarvan moet het voor een groot deel lokaal worden opgewekt, zegt Zuidema, die sinds april dit jaar aan het hoofd van Joulz staat. Afwachten is is voor ondernemers ook geen optie, omdat ze dan over een paar jaar in de knel komen. 'Partijen die nu al bezig zijn, hebben straks een voorsprong. De transitie is onvermijdelijk.'

De CEO verwacht, onder meer op basis van zijn marktverkenning, dat de transitie naar elektrisch rijden voor bedrijven vijf jaar vertraging oploopt en dat de zero-emissiezones in de eerste vijf jaar geen succes worden.