Van de ondervraagde retailers, overwoog 51 procent naar eigen zeggen om voor het eind van dit jaar minimaal één en maximaal vijf winkels in Europa, het Midden-Oosten of Afrika te openen. Het Verenigd Koninkrijk is daarbij het populairst. 65 procent van de retailers noemt het VK als voorkeurslocatie. Daarna volgen Frankrijk (43 procent), Duitsland (38 procent), de Verenigde Arabische Emiraten (24 procent) en Nederland en Hongarije (19 procent).
Van de winkeliers met uitbreidingsplannen zegt 80 procent die groei te willen realiseren met winkels in winkelstraten en regionale winkelcentra.
Gebrek kwaliteitslocaties
Andrew Phipps, hoofd EMEA retail research bij CBRE, zegt: 'Ons onderzoek toont aan dat retailers nog volop nieuwe winkels willen openen. Echter, het vinden van de kwaliteitslocaties blijft een uitdaging geven de respondenten aan. Dit zorgt ervoor dat een aantal van de Europse hotspots sterk in huur zijn gestegen in 2016 en ze verwachten dat de kwaliteitslocaties ook in 2017 nog schaars blijven.'
Digitale technologie
Zo'n 81 procent van de respondenten zegt dat de groei van online winkelen geen belemmerende factor vormt voor hun Europese expansiebeleid. De rol van de fysieke winkel verandert, en winkels worden steeds meer ingezet om merkbeleving te creëren, concludeert CBRE.
78 procent van de winkeliers zijn bezig met het implementeren van digitale technologie in hun winkels. Ruim 58 procent van de respondenten denkt dat het gebruik van technologie in de winkel een belangrijke vlucht gaat nemen. Ruim een derde van de winkeliers denk erover na om interactieve displays en paskamers te installeren. Wellicht de trend van 2017.