Kunstenaar: Sol LeWitt
Locatie: Landgoed Clingenbosch, Wassenaar
Realisatie: 1990
Geo-coördinaten: 52.117660 N en 04.356952 O
Op een steenworp afstand van de Wassenaarse kust en toch midden in de Randstad ligt landgoed Clingenbosch. Hier is, naadloos opgenomen in het landschap, de collectie kunstwerken te zien die Joop Caldenborgh in de loop van zijn leven heeft verzameld. Het gaat hier dus om een particuliere verzameling en het landgoed is niet openbaar toegankelijk. Wie het wil betreden zal zich moeten aanmelden via www.beeldentuinclingenbosch.nl.
Caldenborgh heeft inmiddels ook het nabijgelegen landgoed Voorlinden verworven, waar hij nu een museum laat bouwen en zijn beeldencollectie verder uitbreidt. In Groen 10 van 2014 is het afstudeerwerk van landschapsarchitect Donald Marskamp te zien die Voorlinden als onderwerp had.
De schitterende collectie op Clingenborgh blijft intact. Meer dan zestig beelden van nationale en internationale kunstenaars, zoals Henry Moore, Carel Visser, Berlinde de Bruyckere en Atelier van Lieshout, kunnen er worden bewonderd.
Tot de kunstwerken in de beeldentuin, die in 1995 werd opengesteld voor bezoekers, behoort ook 2x7x7 van de Amerikaanse beeldhouwer, schilder en tekenaar Sol Le Witt (1928-2007). Het is zoals zoveel werk van LeWitt een puur mathematisch kunstwerk, dat zijn naam dankt aan het aantal kubussen dat op elke etage van de constructie kan worden aangetroffen. Het werk 2x7x7 geeft de voorliefde van de Amerikaanse kunstenaar voor driedimensionale sculpturen goed weer. Of eigenlijk moeten we spreken van structures, want dat was de term waaraan LeWitt de voorkeur gaf. De structuren die hij creëerde kunnen ook gedefinieerd worden als ‘torens’, ‘piramiden’ of ‘geometrische vormen’.
Doorgaans wordt het werk van LeWitt gekarakteriseerd als minimal art, een kunstrichting waarvan de betekenis volgens de scheppers ervan vooral ligt in het idee en niet zozeer in de uitvoering. Niet voor niets was het Sol LeWitt die ooit schreef: ‘Een banaal idee is niet te redden door een degelijke uitvoering; het is daarentegen veel moeilijker om een goed idee te verprutsen.’
Wie op landgoed Clingenbosch het kunstwerk 2x7x7 in ogenschouw neemt, zal constateren dat het uitstekend past in het oeuvre van LeWitt: het gaat, zoals het geval is bij zo veel werk van hem, om een ribbenstructuur van witgeschilderde kubussen die wordt gekenmerkt door een systematiek waaraan vorm, structuur, ordening en maat ten grondslag liggen. Het lijkt zo simpel, maar loop er eens omheen en je zult zien hoe het kunstwerk voortdurend van karakter verandert.