De nieuwe verbinding moet de kosten van goederenvervoer tussen China en het Verenigd Koninkrijk sterk laten dalen. Ook duurt het vervoer nu beduidend korter: half zo lang als het vervoer per zee, aldus China Daily.
Handel stimuleren
De Chinese overheid hoopt de handel en economie in het land te verbeteren door oude zijderoutes te hernieuwen. In 2015 exporteerde het land minder dan in het jaar daarvoor en ook de economische groei was lager vergeleken met 2014. De nieuwe spoorverbindingen moeten handel en vervoer richting Europa stimuleren.
Nieuwe Zijderoute
In juli arriveerde de eerste containertrein via de Nieuwe Zijderoute in Rotterdam. Die trein had zo'n twintig containers, gevuld met kleding, elektronica en machineonderdelen. Nu heeft de Chinese overheid die route uitgebouwd naar Londen.
De trein van Yiwa naar Londen legt tijdens zijn reis bijna 12.000 kilometer af. De route doorkruist Kazachstan, Rusland, Polen, Wit-Rusland, Duitsland, België en Frankrijk. In de eerste instantie gaat de trein één keer per week rijden.
Bron: SpoorPro