Parkeerbeleid roept veel emoties op. In tegenstelling tot de negatieve beeldvorming, is de gemiddelde Nederlander tevreden over de kwaliteit van parkeerfaciliteiten. Zelfs als we er voor moeten betalen. Vrije parkeerplaatsen moeten wel makkelijk te vinden zijn, en parkeertarieven moeten duidelijk naar de klant gecommuniceerd worden.
Yellowbrick en de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben bijna 10.000 Nederlanders die mobiel parkeren, gevraagd naar hun parkeerervaring bij hun meest recente winkeltrip. 95% van hen gaf de parkeerfaciliteiten een voldoende, en tweederde gaf zelfs een rapportcijfer van acht of hoger. Zowel de parkeergarage als parkeren op straat worden goed beoordeeld.
In de vier grote steden staan we liever in de parkeergarage, terwijl we in de rest van het land een lichte voorkeur hebben voor parkeren op straat. Bezoekers van middelgrote gemeenten (20.000-50.000 inwoners) zijn het meest tevreden over het parkeren, zowel de kleinere als de grotere gemeenten hebben iets meer ontevreden parkeerklanten. Om het winkelend publiek in deze gemeenten tevreden te maken zijn communicatie en de vindbaarheid van plekken essentieel.
Vindbaarheid belangrijker dan parkeertarief
De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft met statistische analyse onderzocht welke factoren het belangrijkst zijn voor de parkeertevredenheid. Hieruit blijkt dat het gemak om een vrije plek te vinden de doorslag geeft. De vindbaarheid van parkeerplaatsen is zelfs belangrijker dan de hoogte van het parkeertarief. Indien het parkeertarief duidelijk wordt gecommuniceerd heeft dit nauwelijks invloed op de tevredenheid van de Nederlandse parkeerder. Achteraf verrast worden door de kosten heeft een sterke impact op de tevredenheid.
Parkeergarages iets beter beoordeeld
“Dit bevestigt dat wanneer je kwaliteit biedt, het winkelend publiek bereid is om te betalen voor parkeren,” zegt Giuliano Mingardo, Parkeerexpert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. “Door de juiste prijs te stellen blijven er ook in drukke gebieden altijd parkeerplaatsen vrij, en met goede informatiesystemen kan de parkeerder deze ook snel vinden. Die plaatsen hoeven niet per se op straat te zijn, ook parkeren in garages wordt gemiddeld goed beoordeeld.” In de grote steden staat de consument iets liever in de garage dan op straat.