JCDecaux heeft afgelopen tien vrijstaande reclamepanelen in Utrecht voorzien van luchtkwaliteitssensoren. Het concept 'De Luchtradar Utrecht', is afgelopen zondag gelanceerd. De metingen worden direct uitgezonden op de website van De Luchtradar Utrecht. Via de site kunnen bewoners en bezoekers van de Domstad onmiddelijk inzicht krijgen in de actuele kwaliteit van de lucht. Op die manier kan men op ieder moment van de dag checken waar in de stad de lucht gezond is en waar de lucht minder gezond is. Voor de sensoren van JCDecaux was het alleen mogelijk om de maandelijkse meting van de luchtkwaliteit in te zien. De meetinstrumenten blijven zo'n zes maanden actief.

René Witzel, Algemeen Directeur JCDecaux Nederland: 'De Luchtradar sluit op twee manieren naadloos aan bij de missie van JCDecaux: het verhogen van leefbaarheid in steden. Enerzijds krijgen Utrechters inzicht in de actuele luchtkwaliteit en anderzijds leveren de meetinstrumenten interessante informatie waarop de gemeente toekomstige beslissingen met een duurzame insteek kan baseren. Ik ben blij dat ons stadsmeubilair op deze manier kan bijdragen aan een aangenamer leefklimaat in de Domstad.'

Ook de gemeente is enthousiast over het concept. Lot van Hooijdonk, wethouder Mobiliteit en Duurzaamheid Utrecht: 'Ik ben heel benieuwd welke nieuwe inzichten deze meer gedetailleerde informatie ons gaat geven. Het is sowieso een mooie manier om zichtbaar te maken wat we inademen en het bewustzijn daarop gezamenlijk te vergroten.'

 

Beeld: JCDecaux