‘Dit is een prachtig voorbeeld van hoe regionale samenwerking ons in staat stelt om belangrijke stappen te zetten in de richting van verduurzaming, ondanks de uitdagingen van netcongestie’, zegt wethouder Duurzaamheid van de gemeente Enschede, Niels van den Berg.

Het plan is om vijfduizend zonnepanelen te plaatsen op een deel van de parkeerplaatsen van Twentevillage nabij de overdekte ijsbaan. Het terrein beslaat 4 Ha, waarvan 2,5 Ha overkapt zal worden, feitelijk alle parkeerplaatsen rond de ijsbaan. Zo wordt dubbel gebruikgemaakt van de ruimte, zegt de gemeente.  

De gemeente en het waterschap willen het probleem van netcongestie omzeilen door de opgewekte energie direct te gebruiken voor de nabijgelegen rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI). 

Waterschap Vechtstromen zal naar verwachting het project grotendeels financieren, waarbij de vermeden inkoop van elektriciteit het project rendabel moet maken, aangevuld met aan te vragen subsidies. 

Energy hubs 

De komst van een solar carport biedt ook de kans om een energyhub te ontwikkelen, aldus de partijen. Daarbij is het bijvoorbeeld mogelijk dat energie wordt opgeslagen in een grote batterij ten behoeve meerdere energieverbruikers in de directe omgeving.

De provincie Overijssel ondersteunt de voorbereiding met expertise. Het project is nog in voorbereiding. Technische en financiële details worden de komende maanden verder onderzocht.

Het aantal parkeerplaatsen blijft hetzelfde, want de terreinen worden deels overdekt via overkappingen en een zonnedak. De Solar Carport heeft een beoogd vermogen van 3,2 MW. De getallen zijn een indicatie; de exacte plannen worden nog verder uitgewerkt.

Als de nadere verkenning de haalbaarheid bevestigt volgt dit jaar een investeringsbesluit. Naar verwachting kan het park in de loop van 2026 worden gerealiseerd.

Geen solar carports in Groningen 

Een vergelijkbaar project in Groningen is deze week jaren uitgesteld wegens netcongestie. ‘In de uitvoering van de pilot hebben we gemeentebreed te maken met niet-beschikbare capaciteit op het stroomnet voor een onmisbare netaansluiting van zonnecarports’, schrijf het college van B en W aan de gemeenteraad.

Ook is het lastig om de businesscases rond te krijgen, zegt Groningen. Een van de grootste kostenposten is de bouw van de draagconstructie (de carport zelf). ‘Die kan niet tijdens de exploitatie van de zonnecarport terugverdiend worden met enkel de verkoop van zonnestroom. Algemene subsidies, zoals de Subsidieregeling Duurzame Energieopwekking (SDE++), zijn niet voldoende kostendekkend.’

Dat wil niet zeggen dat de komende tijd helemaal niets gebeurt op dat vlak in Groningen. ‘Met meer tijd en bij beschikbare netcapaciteit verwachten wij in sommige gevallen en in samenwerking met energiecoöperaties zonnecarports te kunnen realiseren.’