Ondertussen wordt gekeken naar een mogelijke terugkeer van concurrent Felyx, die medio vorig jaar nog resoluut door de gemeente werd uitgesloten. Dit illustreert de grillige omgang van de gemeente met aanbieders van deelmobiliteit.

Het vertrek van Go Sharing, het faillissement van Cargoroo en de tegenvallende resultaten van Baqme leggen de bredere tekortkomingen in het Amsterdamse aanbestedingsbeleid bloot. 

Critici wijzen erop dat de gemeente vooral kijkt naar ambitieuze beloftes bij het toekennen van vergunningen, in plaats van behaalde resultaten. Dit leidt niet alleen tot verspilling van investeringen maar ook tot het verlies van waardevolle expertise. Partijen die eerder nauw samenwerkten met de gemeente, zoals Cargoroo en Felyx, voelen zich aan de kant gezet. Dit terwijl ze samen met de gemeente hard werkten aan het verbeteren van mobiliteit en het beperken van overlast in de stad.

Daarnaast is er sprake van fragmentatie in beleid tussen verschillende gemeenten. Terwijl Amsterdam zich richt op korte-termijnresultaten, ontbreekt een bredere, samenhangende visie die de belangen van gebruikers en aanbieders echt dient. 

Het vinkenlijstje van criteria bij aanbesteding is onbegrijpelijk. Hierdoor trekken aanbieders zich terug, lijden zij structureel verlies en zien zij zich genoodzaakt hun ambities bij te stellen. Go Sharing, Felyx en BaqMe zijn recente voorbeelden, maar de problemen spelen ook breder, zoals bij de huurbakfietsen van Cargoroo in steden als Utrecht, Nijmegen en Den Haag.

De grote vraag blijft of deze aanpak de gebruiker daadwerkelijk ten goede komt; en daarmee de gewenste groei van deelmobiliteit. Zonder een structurele verandering in beleid riskeren steden dat de mooie ambities rond duurzame mobiliteit stranden in wensdenken en loze beloftes. 

Het is dan ook tijd voor een landelijke evaluatie van de deelmobiliteitsinitiatieven waarbij niet alleen het gebruik en de verdienmodellen worden geanalyseerd, maar ook de rol van gemeenten en hun samenwerking met private aanbieders onder de loep wordt genomen.