Wethouder Van der Horst (Verkeer & Openbare Ruimte) schrijft dit in antwoord op raadsvragen. GroenLinks en Partij voor de Dieren wilden weten of moderne intelligente verkeerslichten rekening houden met beveiliging en privacy.

De intelligentie komt van het systeem Talking Traffic, een publiek-private samenwerking met onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) als deelnemer. Zo’n iVRI kan verschillende typen verkeersdeelnemers op grotere afstand opmerken en deze gericht prioriteit geven. Zo kunnen gemeenten ervoor kiezen om voetgangers of juist goederentransport meer prioriteit te geven.

In Talking Traffic zijn volgens het ministerie van IenW beveiliging en privacy vanaf het begin leidende principes geweest. Zo hebben iVRI’s geen direct contact met een voertuig en verloopt communicatie via een landelijk dataplatform.

Voertuigen krijgen bij het passeren van een van de ongeveer 1.650 iVRI’s - van de in totaal 5.500 kruisingen met een verkeerslicht - een tijdelijke, willekeurige code toegewezen die vervalt nadat het voertuig de iVRI is gepasseerd.

Privacy in geding bij combineren data

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is volgens het ministerie positief over de manier waarop in Talking Traffic privacy-by-design is toegepast, maar heeft zorgen geuit over de bewustwording bij gemeenten en provincies over het omgaan met privacygevoelige gegevens.

Dit speelt alleen een rol als een gemeente of provincie data van de iVRI combineert met andere gegevens, zoals van conventionele verkeerscamera’s, ANPR-camera's en inductielussen

Als dit niet zorgvuldig gebeurt en niet noodzakelijk is, kan de AVG in het geding komen, waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Inmiddels hebben het Landelijk Verkeersmanagement Beraad (LVMB), het kennisplatform CROW en het ministerie van IenW een landelijk webinar over privacy en iVRI’s gehouden om de bewustwording over privacy en iVRI’s te vergroten.

Heel veel gemeenten maken al gebruik van iVRI's. Wethouder Van der Horst houdt de ontwikkeling van de slimme verkeerslichten in de gaten en wil in een later stadium de invoering voor Amsterdam heroverwegen.

KAR-systeem

GroenLinks en Partij voor de Dieren uitten in hun vragen ook zorgen over de veiligheid van KAR, een veel ouder systeem uit 1980 dat gebruikt wordt door enkele ov-bedrijven. Die zou gehackt kunnen worden, stelde RTL in oktober.

De potentiële beïnvloeding van KAR-systemen leidt niet tot problemen, aldus de wethouder. ‘Er is veel tijd, kennis en specifieke apparatuur voor nodig en het leidt hooguit tot een kleine, incidentele beïnvloeding van het verkeersproces.’