De technologie voor autonoom rijden moet rond 2035 betaalbaar zijn voor de meeste mensen. 60 procent van de automobilisten en 7 op de 10 gebruikers van bus, tram en metro geven aan over te willen stappen naar een vorm van zelfrijdend vervoer.
Maar voordat het in een grote stad als Amsterdam mogelijk is, zijn interventies nodig, constateert adviseur Boston Consulting Group (BCG) in een nieuw rapport in opdracht van de gemeente Amsterdam. De drukte op de weg zal toenemen en de bestaande infrastructuur (wegen, parkeerplaatsen, borden, verkeerslichten) moet daarop worden aangepast. Zelfrijdende voertuigen hebben meer ruimte nodig, omdat ze zijn geprogrammeerd om automatisch te stoppen als ze dicht bij andere weggebruikers komen.
Er wordt gevreesd dat fietsers en voetgangers misbruik zullen maken van die ingebouwde noodstop om voor te dringen. Daarom zullen aparte fietspaden, extra verkeerslichten en speciale routes voor zelfrijdende voertuigen nodig zijn. Hoeveel Amsterdam aan deze maatregelen kwijt zou zijn, meldt het rapport niet.