De Bredase gemeenteraad heeft het bestemmingsplan 'Linie Doornbos, De Faam' vastgesteld. Het gaat om de locatie van een voormalige snoepfabriek aan de Liniestraat, ten noordoosten van het Bredase hoofdstation.

Hier komt ‘op zorgvuldige wijze hoogbouw’ met maximaal 625 woningen en commerciële voorzieningen. Volgens de gemeente neemt de hoogbouw af in de richting van de omliggende grondgebonden woningen.

Het plan omvat 181 sociale huurwoningen, 244 middeldure huur- en koopwoningen en 200 huur- en koopwoningen in de vrije sector. Voor de sociale huurwoningen hebben de samenwerkende ontwikkelaars Stebru en Synchroon een intentieovereenkomst gesloten met Alwel.

‘Dit is enorm goed nieuws', zegt wethouder Eddie Förster (Stedelijke Ontwikkeling). ‘Want op deze voor heel veel Bredanaars bekende plek komt nu een kwalitatief hoogwaardig woon- en werkgebied met ruimte voor maximaal 625 woningen voor alle doelgroepen.’

Het plan doet recht aan veel gemeentelijke ambities. In de eerste plaats is het geplande aantal woningen goed voor meer dan tien procent van alle woningen die het college in de huidige collegeperiode wil realiseren.

Daarnaast draagt het bij aan de wens om meer hoogstedelijkheid in de omgeving van het station te creëren. De locatie is aangeduid als nieuw te realiseren woongebied in de Omgevingsvisie Breda 2040 en is onderdeel van de grotere gebiedsontwikkeling CrossMark Breda.

Het hoogstedelijke ontwerp van ‘Linie Doornbos, De Faam’ moet ook de doorstroom voor de omliggende wijken bevorderen. ‘Het Faam-gebied ligt tussen de wijken Belcrum en Doornbos-Linie. Dat zijn allebei aantrekkelijke woonwijken waar de vraag naar woningen hoog is', aldus de gemeente.

Door bij Linie Doornbos, De Faam een gevarieerd aanbod van woninggroottes en –typen ontwikkelen, zowel grondgebonden als betaalbaar en levensloopbestendig, hoopt de gemeente hier gehoor aan te geven.

Naast woonruimte moet er ook ruimte ontstaan voor werken, voorzieningen en voor een hoogwaardige en groene openbare ruimte. De locatie, waar ook erfgoed staat, wordt grotendeels autovrij met wandel- en fietsroutes en diverse speel- en verblijfsplekken.

Ook duurzaamheid en klimaatadaptiviteit spelen een belangrijke rol in de nieuwe ontwikkeling. Zo worden er deels om die reden veel nieuwe bomen geplant.