Nederland is sterk gegroeid in zonne- en windenergie, maar staat voor grote uitdagingen bij het beheersen van netcongestie. De Utrechtse wethouder Eva Oosters (Milieu en Emissieloos Vervoer) verwacht dat de accu's van de elektrische auto's en bidirectionele laadpalen daarbij kunnen helpen.
‘Door elektrische deelauto’s in te zetten als rijdende buurtbatterijen, creëren we duurzame, zelfvoorzienende wijken én maken we ruimte vrij voor groen en leefbaarheid in de stad’, aldus Oosters. ‘Met dit initiatief laten we zien hoe gedeelde mobiliteit en slimme technologie samen de energietransitie kunnen versnellen.'
Met meer dan 35 procent van de daken bedekt met zonnepanelen, leent Utrecht zich uitstekend voor de uitrol van dit initiatief. De elektrische deelauto's bieden 10 procent van de benodigde flexibiliteit in de regio Utrecht om zonne- en windenergie overdag en 's nachts in evenwicht te brengen.
Rijdende buurtbatterij
MyWheels, met 250.000 leden het grootste deelautoplatform in Nederland, gaat de vloot van de elektrische Renault 5 en Renault 4 E-Tech-modellen beheren. Laurens van de Vijver, CEO van MyWheels: 'Met de samenwerking beantwoorden we twee uitdagingen - de mobiliteits- en energietransitie - met één oplossing: een rijdende buurtbatterij.'
‘De inzet van technologie maakt het mogelijk om elektrische deelauto’s voor twee doelen in te zetten. Op basis van gebruik en reserveringen zorgen we dat deelauto’s voldoende energie hebben om rond te rijden, terwijl we de overige capaciteit inzetten om het lokale energienet op piekuren te ondersteunen.’
De technologie is jarenlang getest in Utrecht. We Drive Solar, internationaal leider in V2G-laadoplossingen, plaatste in 2019 de eerste bidirectionele laadpalen in Utrecht, onder toeziend oog van Koning Willem-Alexander.
Na meerdere tests met elektrische auto’s heeft We Drive Solar in MyWheels en Renault de partners gevonden om de technologie op te schalen. Samen met lokale en internationale partners wil We Drive Solar van Utrecht de eerste bidirectionele stad ter wereld maken.
De auto’s worden vanaf maart 2025 in Utrecht geplaatst om daar hun dubbele rol te vervullen als stedelijke mobiliteitsoplossingen en als energiebuffers.