Gedeputeerden Dirk Vreugdenhil en Klaas Ruitenberg zeiden tijdens de ontmoeting met Tweede Kamerleden woensdagochtend dat de provincie hetzelfde bedrag bijdraagt voor urgente projecten. 

Het gaat om 27 grotere en kleinere projecten die variëren van verbetering van snelwegen en spoorverbindingen tot de ontwikkeling van nieuwe woningbouwlocaties. 

Een voorbeeld is het Veluwewaalpad dat nodig is voor de bouw van 15.000 woningen in Arnhem en Nijmegen. Hiervoor moet er een fietsbrug over de Rijn in Arnhem komen.  

Een ander voorbeeld is de Maas en Waalweg (N322) tussen Nijmegen en Druten, die nu dagelijks vastloopt met vrachtverkeer. Hier moet een Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV)verbinding komen. 

‘Bij ons is de ruimte voor woningbouw er nog, maar helaas staan ook wij steeds vaker in de file’, aldus gedeputeerde verkeer en vervoer Klaas Ruitenberg woensdagochtend tegen Kamerleden en medewerkers van BBB, VVD, NSC en SGP. Linkse partijen waren niet vertegenwoordigd. 

Door slim te investeren in deze projecten wil Gelderland haar positie als toegankelijke, groene en aantrekkelijke provincie behouden. Gedeputeerde Dirk Vreugdenhil voegde toe: ‘We brengen 375 miljoen euro mee en hopen dat het Rijk hetzelfde bedrag wil investeren in onze regio.’ 

Overal aandachtspunten 

De gedeputeerden en twaalf betrokken wethouders uit de zes Gelderse regio’s Achterhoek, Foodvalley, Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen, Noord-Veluwe, Rivierenland en Stedendriehoek benadrukten dat er overal in de provincie wel iets speelt dat aandacht vraagt.  

‘Sommige problemen lijken misschien klein, maar in Gelderland is op veel plekken echt iets nodig’, aldus Vreugdenhil over de investeringsbehoefte. 

De timing van deze gesprekken is niet toevallig. Volgende week vindt het BO-MIRT-debat plaats, waarin het kabinet beslist over de verdeling van miljarden euro’s voor infrastructuur.  

Het kabinet heeft al aangegeven dat er 2,5 miljard euro beschikbaar is voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Gelderland wil actief haar deel van deze middelen opeisen.  

Uitbreiding grootschalige woningbouwlocaties 

Provincie Gelderland heeft minister Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening ook gevraagd om de Stedendriehoek, Doetinchem en de Liemers aan te wijzen als grootschalige woningbouwlocaties.  

In de Stedendriehoek is er ruimte voor 30.000 woningen tot en met 2035. Vooral in Apeldoorn, Zutphen en Deventer. In Doetinchem kunnen 5.500 woningen worden gebouwd in de buurt van het station.  

In 2022 is al besloten om 150 miljoen euro te investeren in de RegioExpres tussen Arnhem-Nijmegen en Doetinchem; deze spoorlijn krijgt meer maatschappelijk rendement met extra woningbouw bij station Doetinchem, zegt de provincie. 

In Westervoort, Duiven en Zevenaar kunnen 8.000 woningen worden gebouwd, dat is fors meer dan de 4.100 woningen die tot voor kort in beeld waren. Vooral langs de spoorlijn Arnhem-Duitse grens / Doetinchem, waarbij er verdichtingskansen zijn rondom de drie stations.  

Naast de drie genoemde locaties ziet de provincie Gelderland ook ruimte voor de realisatie van veel woningen bij Tiel, bijna 5000 woningen en bij Nijkerk, bijna 6.000 woningen. 

In Gelderland zijn de Groene Metropool Regio en Food Valley al eerder aangewezen met woonwijken in Nijmegen, Ede en Arnhem. 

Of de Kamerleden en het kabinet de oproep van Gelderland steunen, zal tijdens het debat op 25 november blijken.