En nu net die gigant uit Ierland, die door sommige retailers zo wordt gevreesd, moet je met open armen ontvangen, stelt Van Tellingen. ‘Daar waar een Primark zich vestigt, stijgen de bezoekerstotalen en omzet significant – ook van de andere retailers.’ Maar niet voor iedere stad is een Primark weggelegd. En hoewel veel stadscentra leegstand kennen, zijn de winkelruimten op zich vaak niet groot genoeg voor een vestiging van het kledingconcern. ‘Daar ligt een enorme kans. Door middel van herverkaveling kun je zorgen dat je wél aantrekkelijk wordt voor dit soort ondernemingen.’
Suffe ketens
Van Tellingen, auteur van #WatNouEindeVanWinkels, rekent af met het zwaard van Damocles dat internetshoppen wordt genoemd. ‘De retailers in ons land gaan niet failliet door het online shoppen, maar door krimp en vergrijzing, de economische crisis en doordat het soms gewoon suffe ketens zijn. V&D ging niet met de tijd mee, Perry Sport had geen enkele expertise die opviel. Het is maar hoe je de cijfers interpreteert, maar volgens ons wordt 5 procent van de aankopen online gedaan, wat betekent dat de consument voor de overige 95 procent nog altijd naar de winkel gaat.’
'Ik ben niet voor de Retailagenda, die zet de markt - ook voor succesvolle gebieden - op slot'
Welke impact heeft dat op de ruimtelijke inrichting van winkelgebieden? ‘De centra die het goed doen, zijn de vier grote binnensteden en enkele middelgrote binnensteden zoals Maastricht, Den Bosch, Haarlem en Groningen. Maar ook sommige grote regionale winkelgebieden en sterke wijkcentra. Neem Groenhof in Amstelveen. Het is oud, maar goed onderhouden, met betrokken ondernemers en echte aandacht voor de consument. Het loopt geweldig.’
Sterke gebieden uitbreiden
Strabo onderzocht de afgelopen 23 jaar honderden winkelcentra en -gebieden en is groot geworden met passantenonderzoeken. Het onderzoekt koopstromen, ondernemers en parkeergelegenheid. Van Tellingen: ‘Sterke gebieden die het goed doen, moeten we uitbreiden. Gebieden waar het niet wil lukken – zoals de minder sterke regionale winkelcentra, de buurtstrips en meubelboulevards buiten het centrum – moeten we saneren. Ja, dat is hard, maar laat de markt zijn werk doen. Ik ben niet voor de Retailagenda, die van bovenaf de ontwikkeling wil sturen. Dat zet de markt op slot, óók voor de succesvolle gebieden.’
Lees meer in vakblad ROm.