De basis van het Living Lab Scheveningen is een uitgebreid glasvezelnetwerk dat straatmeubilair zoals lantaarnpalen, kiosken en laadpalen met elkaar verbindt. Hierdoor kunnen boven- en ondergrondse objecten worden uitgerust met sensoren, camera’s en netwerktechnologie, staat in de white paper. 

Een ander belangrijk instrument is de Crowd Safety Manager (CSM) die met geavanceerd 3D-kaartmateriaal ambtenaren, politiemensen en organisatoren real-time inzicht geven in de drukte in het gebied. De kaarten maken gebruik van gegevens uit verkeers- en parkeerregistraties, ov-informatie en geanonimiseerde bezoekersgegevens. 

De CSM biedt de gemeente de mogelijkheid om de drukte preventief te beheersen door bijvoorbeeld verkeersregelaars of handhavers gericht in te zetten waar drukte verwacht wordt of om bezoekers vroegtijdig naar andere parkeergarages te leiden, zoals tijdens de Invictus Games.

Verder worden in de haven van Scheveningen schepen automatisch geregistreerd met behulp van een systeem dat vaartuigbewegingen detecteert en logt zonder privacygevoelige gegevens vast te leggen. Dit draagt bij aan een veiliger havengebied.

Controle over data 

Niet alle projecten waren succesvol. Zo bleek een instrument om vroegtijdig opkomende relletjes te identificeren niet goed te werken. Een tool om het gebruik van lachgas te meten bleek wel goed te werken, maar was niet langer nodig omdat lachgas steeds minder werd gebruikt op de boulevard. 

Het beheer van de digitale infrastructuur ligt volledig in handen van de gemeente. 'Als gemeente wil je er zeker van zijn dat de gegevens van inwoners zorgvuldig worden behandeld. Daarom hebben we ervoor gekozen om dit zelf te beheren', stelt Dirk van Brederode, voormalig projectleider Smart City in Den Haag.  

Deze keuze biedt niet alleen meer controle over de architectuur en data, maar voorkomt ook afhankelijkheid van externe partijen. Op deze manier leert de gemeente ook over de praktische vraagstukken die komen kijken bij dit soort pilots.  

Graven voor datakabels 

Dan gaat het onder meer over de vraag wat de oplossing is als met inwoners is afgesproken om de komende decennia niet te graven, ook niet voor een datakabel. Een ander voorbeeld zij onvoorziene afspraken met inwoners. 

'Sommige lantaarnpalen kunnen bijvoorbeeld niet aangesloten worden op glasvezel omdat er een afspraak is gemaakt met inwoners om geen graafwerkzaamheden in bepaalde gebieden uit te voeren,' vertelt René Oomkes, Manager Openbare Verlichting en Laadinfra. 

Het Living Lab heeft niet alleen nieuwe technologieën mogelijk gemaakt, maar ook inzichten geboden over het ontwerp en beheer van digitale infrastructuur in de stad. 

Volgens Saskia Bruines, locoburgemeester van Den Haag, vormt het lab 'een platform waarin we blijvend kunnen experimenteren en in overleg met belanghebbenden technologische oplossingen ontwikkelen.' 

Het initiatief leverde Den Haag in 2021 de World Smart City Award op, een prestigieuze onderscheiding in de categorie Energie & Milieu.