De hyperloop is een van de ideeën van Elon Musk, bekend van Tesla en het ruimtevaartproject SpaceX. Het is de moderne variant van de buizenpost, maar dan voor personen en vracht. De wagons schieten met snelheden van meer dan 1.100 km/u door een hermetisch luchtdicht afgesloten buis.
Sneller dan een normaal vliegtuig (900 km/u), maar langzamer dan het supersonische passagiersvliegtuig Concorde (2.100 km/u). Met hyperloop -snelheden is het hypothetisch mogelijk om Groningen-Maastricht in 20 minuten af te leggen en Den Haag-Arnhem zou in minder dan 10 minuten kunnen.
Op dit moment werken twee partijen separaat aan de realisatie. Hyperloop One bouwt in de woestijn van Nevada een testtrack en Hyperloop Transportation Technologies doet hetzelfde in de woestijn bij Quay Valley nabij Los Angeles. Leuk detail; de TU Delft is betrokken via haar succesvolle deelname aan de SpaceX Hyperloop Pod Competition.
No-brainer
Het Nederlandse platteland verbinden met stedelijke gebieden zonder files en met weinig impact op de omgeving lijkt een no-brainer. De bouwkosten liggen zelfs 50 tot 60 procent lager dan de aanleg van een hoge snelheidstrein.
Echter, een gemiddelde Nederlandse man is 40 minuten kwijt aan woon-werkverkeer per dag en voor vrouwen ligt dit op 28 minuten (bron: CBS) Die tijd ga je met de hyperloop niet snel verbeteren. Het duurt ten eerste tientallen kilometers voordat de wagons op de maximale snelheid komen en weer beheerst tot stilstand komen.
Het moet namelijk wel leuk blijven voor de passagiers. Met hoeveel G-krachten kan een mens nog comfortabel reizen? Dit is grotendeels bepalend voor de afstand die minimaal moet worden overbrugd om interessant te worden voor woon-werkverkeer.
Rekensom
Stel je hebt 10 minuten ’s ochtends en 10 minuten ’s avonds nodig om op het hyperloop-station te komen, dan blijven nog 10 minuten over waarin 180 kilometer kan worden afgelegd. In plaats van de gemiddelde 30 kilometer die we nu per dag afleggen.
Geweldig toch? Nee, want een scherpe instapcontrole voor de hyperloop, zoals nu op een vliegveld, zou noodzakelijk zijn en de tijdwinst geheel doen verdwijnen. Goede aansluiting op bestaande infrastructuur is dus cruciaal.
Internationale kansen
Transport over de landsgrenzen biedt meer mogelijkheden. Amsterdam–Düsseldorf in 15 minuten en Amsterdam–Parijs binnen het half uur gerekend vanaf het hyperloop-station. Met de hyperloop wordt vliegverkeer binnen Europa nagenoeg onnodig. Hyperloop-treinen zijn even snel en kunnen ook nog eens vrijwel continu vertrekken in plaats van een paar vluchten per dag.
De Rotterdamse haven kan boven of onder de Betuwelijn relatief gemakkelijk de hyperloop buizen aanleggen en zo het Ruhrgebied voorzien van goederen met een natuurlijk tussenstop in Venlo. De vraag is echter of een hyperloop-verbinding Rotterdam-Ruhrgebied een deuk in een pakje boter zal slaan.
Waarom zou je na 30 dagen varen vanuit Hong Kong een zeecontainer in minder dan een uur via hyperloop naar Duitsland schieten?
Langdurig traject
Het gebied rondom Venlo, het pakhuis van Europa, kan een betere locatie zijn om landen om ons heen en de Randstad te voorzien van zendingen gericht naar eindklanten. Helaas vereist de aanleg van de hyperloop een langdurig traject door een oerwoud aan regelgeving en vergunningen in de betrokken landen.
Het zal meerdere jaren duren voordat eventueel gestart kan worden. En dan moeten we hopen dat het geen Eurotunnel of HSL-project wordt.
Of is het toch wel interessant? Zelf heb ik mij jaren geleden afgevraagd waarom het Berkshire Hathaway-fonds van Warren Buffett investeerde in BNSF Railways, een traditionele treinmaatschappij. Als hyperloop bovenop deze rails kan worden gebouwd dan is dit weer een sterk staaltje strategisch denken geweest van Buffet.
Zelfsturende auto
De vraag is wat mij betreft waarom je met een hyperloop zou willen reizen als je vanuit je voordeur thuis ook in een zelf sturende auto kunt stappen?
Deze auto brengt je zonder instapcontroles en medepassagiers direct naar de locatie waar je moet zijn. Tijdens deze reis kun je comfortabel werken en eventueel genieten van het uitzicht. Minder spannend maar wel praktisch.
Datzelfde geldt voor vrachtvervoer. Het door ex-Google medewerkers opgerichte Otto (en recent overgenomen door Uber) bouwt gewone trucks om tot zelfsturende vrachtwagens waardoor ze zelfstandig kunnen rijden. Ook hier kunnen ze rechtstreeks naar de eindbestemming zonder overslag op een hyperloop-station.
De hyperloop heeft zeker potentie, maar in een versnipperd Europa is succes geen uitgemaakte zaak. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.
Jeroen Gehlen heeft 20 jaar gewerkt voor PostNL en TNT. Op dit moment is hij als founder & mentor betrokken bij diverse logistieke startups. Ook geeft hij lezingen over de ontwikkelingen in de logistiek. Neem direct contact met hem op via: info@jeroengehlen.nl.