Sinds 2021 nam het aantal sportscholen in winkelgebieden toe met maar liefst 361 procent: van 105 naar 484 vestigingen. Dat blijkt uit data van onder meer KvK en CBS, verzameld door dataspecialist BoldData.

Waar sportscholen eerst voornamelijk op bedrijventerreinen te vinden waren, winnen ze nu terrein in de harten van stedelijke gebieden. Volgens deskundigen is de stedelijke sportcultuur aan het veranderen.

‘De focus ligt steeds meer op snelle, doelgerichte sportsessies die aansluiten bij een druk leven', verklaart Daan Wolff, oprichter van BoldData. ‘Dit verklaart ook de opkomst van sportscholen in winkelstraten, waar mensen gemakkelijk tussendoor kunnen sporten.’

Vooral in de grootste steden groeit het aantal sportscholen hard. In Amsterdam is tien procent (405 locaties) van alle sportscholen in Nederland te vinden. Rotterdam staat op een tweede plek met 340 winkels. Utrecht is derde met 345.

Fitness-snacken 

Paroolverslaggever Raounak Khaddari benadrukte onlangs dat hij in Amsterdam steeds vaker leegstaande panden ziet veranderen in exclusieve sportscholen. ‘Met uptempo muziek, exclusieve handzeep en modieuze sportkleding.’

Volgens Khaddari is er een nieuwe sportcultuur ontstaan: fitness-snacken. ‘We willen als we sporten geen band opbouwen. We willen snel en efficiënt sporten en dan weer weg', aldus Khaddari over de luxe sportschooltjes die uit de grond schieten.

Aan het Parool vertelde sportschoolhouder Sander Bossen dat hij zich om die reden terugtrok uit een samenwerking. Hij maakt zich juist zorgen over de geïndividualiseerde, sporthouding, die weinig ruimte biedt voor een gemeenschapsgevoel in de omgeving.

Vooralsnog zijn er in Nederland meer sportscholen te vinden op bedrijventerreinen, maar dit aantal groeit veel minder hard: van 827 naar 1.032 locaties. Een stijging van 25 procent in drie jaar.

In totaal heeft Nederland nu 4.112 sportschoolpanden. Met 241 clubs is Basic-Fit de grootste aanbieder. Andere grote aanbieders in Nederland zijn Fit20 en Fit For Free.